Hop naar je nieuwe shop!

categorie / Blog / Kennisdeling

Een nieuwe webshop. Daar komt behoorlijk wat bij kijken als je het goed wil aanpakken. Nu Magento heeft besloten om eind 2018 te stoppen met de ondersteuning van Magento 1, spelen veel webshop eigenaren met de vraag waar ze moeten beginnen. In een eerdere blogpost hebben we uitgelegd hoe een migratie van Magento 1 naar Magento 2 technisch verloopt, echter komt er nog veel meer bij een overstap kijken, waardoor het moeilijk kan zijn om te bepalen waar je moet starten.

En dat kan ik me goed voorstellen. Aan welke technische en functionele eisen moet een nieuwe site van deze tijd voldoen? En waar moet je allemaal aan denken bij overgang van je huidige shop naar de nieuwe variant? En zodra je kersverse site live staat, dan wil je natuurlijk dat deze weer goed wordt gevonden in de zoekmachines. Moet je überhaupt in de beginfase al rekening houden met zoekmachine optimalisatie? En zo ja, hoe dan? Allemaal vragen die spelen in een voortraject naar een nieuwe webshop.

Begin bij het begin

Als je niet dagelijks bezig bent met online ontwikkelingen dan is het lastig om te bedenken waar jouw fonkelnieuwe webshop aan moet voldoen. Online ontwikkelingen volgen elkaar zo snel op, dat maakt het lastig is om als drukke ondernemer hier continu in bij te benen. Afhankelijk van jouw online strategie, bijbehorende online doelstellingen, huidige shop en persoonlijke wensen kunnen de consultants van Techtwo je tijdens een demo een goed eerste advies geven waarna ze daarna een plan op maat kunnen opstellen.

Product ownership

Het komt ook vaak voor dat er een product owner aanhaakt tijdens dergelijke grote trajecten. Een product owner vertegenwoordigd jouw organisatie tijdens het gehele project. Dit kan iemand uit je interne organisatie zijn, maar omdat dit een hele specialistische rol is wordt er ook vaak een product owner van je e-commerce specialist ingeschakeld. Hij of zij stelt het belang van jouw webshop voorop en is tijdens het traject kritisch richting design, ontwikkelaars en (online) marketeers als het gaat om resultaat, inzet en betrokkenheid.

Mijn wensen zijn duidelijk, wat nu?

Zodra je samen met het e-commerce specialist hebt bepaald aan welke specificaties jouw shop moet voldoen en hoe het er allemaal uit moet komen zien, kun je helaas niet achterover leunen met je voeten op je bureaudesk en wachten tot het moment van go-live. Met andere woorden: er is werk aan de winkel!

Sitestructuur bepalen

Buiten het feit dat er (veel) content geschreven moet worden, moet er ook nagedacht worden over de site structuur. Een radicale verandering vanuit de structuur kan namelijk voor een behoorlijke SEO dip zorgen. Voorzichtigheid is dus geboden.

Zoekwoordenonderzoek

Bovendien is de site structuur, bijbehorende URL’s en content idealiter gebaseerd op de SEO zoekwoordenonderzoek. Bij een zoekwoordenonderzoek kijk je naar het zoekvolume op relevante woorden en vervolgens naar de haalbaarheid om op dit specifieke zoekwoord te kunnen scoren, binnen het niet betaalde (organische) gedeelte in de zoekmachines.

Naar mijn idee is dit een echt specialistenwerkje wat is nauwe samenwerking met jouw organisatie moet plaatsvinden. Een online marketeer kan natuurlijk op SEO oogpunt kansen herkennen, maar vanuit commercieel oogpunt moet dit natuurlijk naadloos aansluiten.

Stap over op https

Websites die hun data beter beveiligen tegen hackers worden door het algoritme van Google beloond met een hogere ranking in de zoekresultaten. Als webshop ga immers je met behoorlijk wat persoonlijke informatie om, zodra een bezoeker een bestelling plaatst. Als je nog niet over bent op https? Dan is dit hét moment.

Vanaf begin 2017 gaat Google namelijk een extra waarschuwing geven voor sites die dit nog niet doen door middel van een slotje met een rood kruis erdoor.

Good to know: Google stimuleert webshopeigenaren om nu over te stappen naar een beveiligde https verbinding. Als je en 301 redirect instelt, verlies je normaal 15% in PageRank. Dit is (tijdelijk?) niet langer het geval bij overgang van http naar https. Dit werd door veel ondernemers als heikel punt gezien voor overgang op https.

Google Analytics inrichten (via Tag Manager)

Zodra Techtwo een testomgeving heeft opgeleverd kun je Google Analytics (laten) inrichten en direct testen. Ik raad aan om dit via Google Tag Manager te doen. Dit is een container die op elke pagina van je website komt te staan.

Wil je specifieke gebeurtenissen meten en deze data direct doorsturen naar Google Analytics? Of bijvoorbeeld je E-commerce tracking op de bedankpagina plaatsen? Dan kan dit heel makkelijk op basis van bijvoorbeeld URL pad, klikken of formulieren submits. Het is ook makkelijk als je (later) scriptjes op specifieke pagina’s wil toevoegen of bijvoorbeeld een Facebook conversiepixel wil plaatsen. Je kunt dit dan (zelf) snel oppakken en eventueel (tijdelijk) weer inactief maken.

Migreer van je oude naar je nieuwe webshop

Je huidige webshop bestaat waarschijnlijk alweer een tijdje. In die periode heeft jouw shop behoorlijk wat domein & pagina autoriteit opgebouwd, die je mee wil nemen naar je nieuwe shop. Dat doe je via een migratieschema. Hierbij geef je aan welke nieuwe URL het beste past bij de URL van de huidige shop. Dat is een behoorlijk nauw en intensief klusje, maar zeker de moeite waard!

Ook goed voorbereid ten ijs gaan?

Slim! Dat het einde van Magento 1 eraan zit te komen is een feit. Zorg dat je op tijd handelt, zodat je niet voor onaangename verassingen komt te staan en zodat je shop future proof is. En je wil natuurlijk ook voor de zoekmachines nog steeds goed vindbaar blijven. Succes!

Hebben we jouw interesse gewekt?

We vertellen je graag meer over de mogelijkheden onder het genot van een goede kop koffie!

Neem contact op

Hebben we jouw interesse gewekt?We vertellen je graag meer over de mogelijkheden onder het genot van een goede kop koffie!

Giwanni Schaap account manager
Wim La Haye partner