Zoektermen, synoniemen en Google Analytics

categorie / Blog / Magento handleiding

Zoektermen

Het zoektermen rapport geeft informatie over de meest gebruikte zoektermen in uw webshop. Zoekopdrachten kunnen in uw webshop gegeven worden door een term in het veld zoeken in te vullen, rechtsboven in uw webshop, zoals u hieronder kunt zien:

Zoektermen rapport weergeven:

In het Rapporten menu van het beheerderspaneel selecteert u de optie Zoektermen om de volgende pagina weer te geven:

De kolom resultaten specificeert hoe vaak een specifieke zoekterm gebruikt is door een klant in uw webshop.

De kolom Hits specificeert hoeveel producten in totaal weer gegeven werden als resultaat van zoekopdrachten waarbij deze term gebruikt werd.

Dit rapport maakt het voor u mogelijk om attributen en tags te verbeteren om de zoek resultaten die aan u klanten getoond worden te optimaliseren.

Zoek synoniemen en redirects

Het volgende laat u zien hoe u het zoekgedrag van Magento kunt optimaliseren. Twee hoofdopties worden geboden:

  • Zoek synoniemen: Verkeerd gespelde zoektermen kunnen voor u gemiste kansen betekenen. Als u weet dat een veel gebruikte term vaak verkeerd gespeld wordt door een klant, en geen resultaten oplevert, dan kunt u een extra zoek term toevoegen zoals hieronder beschreven wordt.
  • Redirects: U kunt specificeren dat een klant doorverwezen wordt naar een andere pagina als hij zoekt met een specifieke zoekterm. Verwijs klanten naar een specifieke product pagina, een specifieke merk pagina of een informatie pagina. Bijvoorbeeld: retour zal de klant doorverwijzen naar de verzend voorwaarden pagina.

In het volgende voorbeeld laten we zien hoe, wanneer een klant de zoekterm laptop gebruikt, de webshop de resultaten voor de term laptop genereert.

Nieuwe zoek synoniemen en /of redirects toevoegen:

  1. In het Catalogus menu van het beheerderspaneel, selecteert u de optie Zoeken om de volgende pagina weer te geven:
  2. Klik op de knop Nieuwe zoekterm toevoegen om de volgende pagina weer te geven:
  3. In het veld Zoek query specificeert u de incorrecte spelling van de term, bijvoorbeeld latop.
  4. In het veld Synoniem voor specificeert u de correcte zoekterm die u hanteert in uw webshop, bijvoorbeeld laptop.
  5. In het veld Redirect URL specificeert u de URL waarnaar de klant verwezen wordt als de zoekterm geen resultaat oplevert.
  6. Klik op de knop Opslaan.

 

Google Analytics

Google Analytics is een gratis service die u geboden wordt door Google om website eigenaren te helpen meer te begrijpen van het verkeer op hun website.

Magento ondersteunt de volgende opties:

  • Page view tracking: Maakt het voor u mogelijk om te zien vanaf welke bron uw klanten naar uw website linken.
  • E-commerce tracking: Maakt het voor u mogelijk om te zien welke klanten aankopen doen en wat deze aankopen zijn.U kunt zich voor deze service aanmelden op http://www.google.com/analytics. Terwijl u zich aanmeldt wordt er een rapport weergegeven met uw nieuwe Google Analytics account nummer in het volgende formaat: UA-XXXXXXX-1. Schrijf dit nummer op want u heeft het nodig om Google Analytics in Magento te configureren zoals hieronder beschreven wordt.Google Analytics toevoegen aan Magento:
    1. In het Systeem menu van het beheerderspaneel selecteert u de optie Configuratie.
    2. In het tabblad Verkopen aan de linkerkant van de pagina selecteert u de optie Google API. Vouw de sectie Google Analytics uit.
    3. In het veld Inschakelen selecteert u Ja.
    4. In het veld Account nummer vult u het Google Analytics account nummer in dat u opgeschreven heeft toen u zich aanmeldde bij www.google.com, zoals hierboven beschreven staat.
Hebben we jouw interesse gewekt?

We vertellen je graag meer over de mogelijkheden onder het genot van een goede kop koffie!

Neem contact op

Hebben we jouw interesse gewekt?We vertellen je graag meer over de mogelijkheden onder het genot van een goede kop koffie!

Jorden van den Beuken account manager
Giwanni Schaap account manager