‘Wat zegt het webdesign over mijn website?’

categorie / Blog / Kennisdeling / Nieuwsberichten

Wij maken voor elke klant een zeer aantrekkelijke webwinkel of website. Door onze jaren lange ervaring hebben wij een aantal conversie verhogende standaarden kunnen opstellen die onze klanten kunnen helpen met het bouwen van hun ideale website. Daarnaast, zijn wij natuurlijk betrokken bij de wensen die de klanten hebben voor de uitstraling van de website.

Welke uitstraling je website moet hebben en welk kleurgebruik je toe past, zijn belangrijke vraagstukken bij de ontwikkeling van je website of webwinkel. Voordat jij deze belangrijke keuzes maakt, is handig om wat achtergrondkennis en tips over webdesign te verkrijgen. Zo voorkom je dat de uitstraling van de webwinkel niet bij de identiteit van je bedrijf past.

Uitstraling

Ons advies op het gebied van uitstraling en kleurgebruik is om een synergie te creëren van alle middelen die staan voor de identiteit van je bedrijf. Wanneer je al een logo hebt ontworpen, is het belangrijk dat dezelfde ‘sfeer’ wordt doorgevoerd in jouw website. Dit is nodig om verwarring bij je klanten te voorkomen. Om te zorgen dat je bedrijf een constant kleurgebruik heeft, is het aan te raden om een kleurenschema te maken. In dit schema staan een aantal kleuren centraal die herkenbaar zijn voor de identiteit van je bedrijf.

Wat zegt het kleurgebruik over je website?

Er is heel veel te vertellen over het kleurgebruik dat je kan doorvoeren voor je merk. Wil je je echt goed gaan verdiepen, is het ook aan te raden om onderzoek te doen naar de betekenissen van de kleuren. Dan kom je er bijvoorbeeld achter dat de kleur ‘blauw’ al snel een zakelijke associatie oproept bij de website bezoekers. Hiernaast is het onderstaande ook belangrijk om mee te nemen in je keuzes.

Afhankelijk van de identiteit van je bedrijf, kun je keuzes maken in het soort kleurgebruik. Dit heeft effect op de impressie die de bezoekers van je bedrijf krijgen. Ingetogen kleurgebruik, zoals lichte kleuren die bij elkaar passen, komt vaak betrouwbaarder en stabieler over dan juist hele felle kleuren.

Je kunt uiteraard wel voor felle kleuren kiezen, als je bedrijf een hip en flitsende identiteit heeft.  Hierbij gebruik je vaak complementaire kleuren, dit zijn kleuren die tegenover elkaar liggen in de kleurencirkel. Bijvoorbeeld een blauwe tint gecombineerd met oranje. Dit is een riskant kleurgebruik wat goed uitpakt, mits je weet waar je mee bezig bent.

Eenvoudigheid

Zowel in de vormgeving , als in de opbouw van je website is het goed om na te denken over de eenvoud van je website. Uit onderzoek blijkt dat een te drukke website juist een negatief effect heeft op de ervaring van de bezoeker. De bezoeker kan door de grote hoeveelheid informatie juist verward raken, dit zorgt voor irritatie en in het ergste geval kan de bezoeker beslissen om je website te verlaten. Een keuze maken in belangrijke en niet hele relevante content is hierbij van belang.

Opbouw

Wanneer je ervoor hebt gekozen om helderheid te creëren bij je bezoekers, kun je een aantal dingen doen wat te maken heeft met de opbouw van de website. Door bijvoorbeeld het aantal keuzes of overbodige content op je website te reduceren, schep je al snel helderheid. Ook door grote tekstblokken te vermijden, slim gebruik te maken van witruimtes en paragrafen is je content beter te lezen.

Doordat je boodschap duidelijk overkomt bij je bezoeker, zijn ze eerder geneigd om jouw bedrijf te vertrouwen. In combinatie met een duidelijke visuele identiteit van je bedrijf, positioneer je je sterk op de online markt. Iets wat zeer gunstig is om te bereiken, voor het behalen van je gewenste doelen.

Extra tips:

  • Het is, naast een kleurenschema, ook slim om een aantal standaard lettertypes vast te stellen voor je website. Het advies is maximaal 3 verschillende lettertypes per website.  De reden hiervoor is om eenvoud en dus helderheid voor je bezoeker te creëren.
  • Wil je meer weten over de opmaak van je website? Zoek dan eens online naar ‘Gestaltwetten’.
Hebben we jouw interesse gewekt?

We vertellen je graag meer over de mogelijkheden onder het genot van een goede kop koffie!

Neem contact op

Hebben we jouw interesse gewekt?We vertellen je graag meer over de mogelijkheden onder het genot van een goede kop koffie!

Jorden van den Beuken account manager
Giwanni Schaap account manager