Voorkom nú de hoge Bounce Rating Point

categorie / Blog / Kennisdeling / Nieuwsberichten

Op het gebied van e-commerce hebben we flinke stappen gezet. Alle websites en webwinkels worden telkens beter, mooier en duidelijker. Fijn die innovatie, maar hierdoor is de consument wel steeds meer eisen gaan stellen aan de websites die zij bezoeken.  Komen ze op een website waarvan de pagina te lang laadt, waarbij ze worden overdonderd door irritante banners of waarbij het design te wensen over laat? Dan zijn deze waardevolle bezoekers, binnen een paar seconden weer met de noorderzon vertrokken..

Wat is een ‘Bounce’?

Het bezoeken en meteen weer wegklikken van een website noemen we een ‘bounce’. Door middel van goede zoekmachine marketing, kan het zijn dat jouw (door Techtwo verkregen) website goed te vinden is op het internet. Dat is natuurlijk harstikke mooi. Hoe meer bezoekers op de website, hoe beter! Alleen is het lastig om deze bezoekers op je website te houden. Binnen een paar seconden heeft de bezoeker van een website namelijk al in de gaten of de website aan zijn of haar verwachtingen voldoet.  Het is de kunst om ze op dit cruciale moment te confronteren met iets dat de aandacht van de bezoeker trekt en interesse opwekt.

Wat is een ‘bounce rating point’?

Google Analytics berekent deze ‘bounce rate’ voor je in een percentage. Zoals zojuist verteld is, begint hij met tellen wanneer een bezoeker van je website al vrij snel, namelijk binnen 4 minuten weer weggaat. Hij heeft de website kort bezocht en niet verder geklikt naar andere pagina’s. Je wilt als webwinkelier, dat je bezoekers zo lang mogelijk op je website blijven. Daarom is het vervelend als je een hoog percentage bouncers hebt.
Sommige websites hebben meer kans om een hoge bounce-rate te krijgen dan anderen. Dit is bijvoorbeeld al snel het geval bij blogs of bij andere websites waarbij veel bezoekers binnenkomen via een zoekmachine. Zij lezen vaak alleen de informatie op de pagina waar ze voor kwamen en vertrekken snel weer. Of de bezoekers gaan met de informatie op deze pagina meteen over tot actie, zij bellen bijvoorbeeld jouw bedrijf op en klikken niet verder naar een andere pagina. Doordat zij op één pagina blijven, stijgt jouw bounce-rate.

Hoe voorkom je het?

Gelukkig, is hier iets aan te doen. Hiervoor hebben we een aantal handige tips voor je op een rijtje gezet.

1.       Wat denkt je bezoeker?
Ten eerste is het belangrijk om inzicht te krijgen in de belevingswereld van je bezoeker.  Ze klikken je website snel weg, terwijl jij wilt dat er conversie ontstaat. Het is belangrijk om te achterhalen waarom ze afhaken. Doe dat door eens een objectief persoon naar je website te laten kijken of stuur een enquête rond. Is voor hen alles goed te begrijpen? Is alles écht zo relevant en duidelijk als jij denkt?

2.       Heldere doelen en call-to-actions
Ten tweede is het belangrijk dat je de doelen van de pagina’s helder hebt.  Is bijvoorbeeld de informatie-pagina écht alleen de informatie-pagina? Bezoekers willen krijgen waar ze naar opzoek zijn, anders zijn ze zo weer weg.
Gebruik op je website goede Call-to-Actions. Het is hierdoor duidelijk voor de bezoeker wat ze kunnen verwachten. Een goede Call-to-Action bevat altijd minstens één werkwoord en een tijdsurgentie. Een zin zoals ‘klik hier’, is namelijk voor de bezoeker veel vager dan de zin ‘bestel nu’.

3.       Kortere wachttijden
Verlaag de laadtijd van je website. Zoals eerder aangegeven, heeft de laadtijd van je website veel invloed op bounce-rate. Bezoekers zijn vandaag de dag, helaas niet zo geduldig en klikken snel weg wanneer ze van mening zijn dat het te lang duurt. Uit een onderzoek van Kissmetrics blijkt dat wanneer de bezoekers een wachttijd van meer dan 4 seconde hebben bereikt, de bounce-rate stijgt met maar liefst 25%.

4.       Aantrekkelijk design
Wanneer je website een aantrekkelijk design heeft dat volledig aansluit bij de identiteit van jouw bedrijf, kan dat al snel het vertrouwen van de bezoeker vergroten. Wanneer je bezoekers een helder beeld hebben van de identiteit van het bedrijf en zich op hun gemak voelen bij jouw aantrekkelijke design, is de kans groter dat zij een lange tijd op je website zullen blijven. Het is dus verstandig om na te denken over passend kleurgebruik en andere aspecten die een rol spelen in uiterlijk van je website. Wil je tips hebben op dit gebied? Lees dan één van onze eerdere blogartikelen: ‘Wat zegt webdesign over mijn website?’

5.       Lekker blijven monitoren
Tot slot is het belangrijk om je website te blijven monitoren door middel van Google Analytics. Hebben de veranderingen effect gehad?  Wanneer je iets aan je website wijzigt om invloed te hebben op de bounce-rate, is raadzaam om te weten of het positief of negatief uitpakt.

Wil je hier mee over weten? Neem gerust contact op met ons of je accountmanager.

Hebben we jouw interesse gewekt?

We vertellen je graag meer over de mogelijkheden onder het genot van een goede kop koffie!

Neem contact op

Hebben we jouw interesse gewekt?We vertellen je graag meer over de mogelijkheden onder het genot van een goede kop koffie!

Jorden van den Beuken account manager
Giwanni Schaap account manager