Social Media voor MKB’ers, hoe pak ik dit aan?

categorie / Blog / Kennisdeling / Nieuwsberichten

 

Social Media voor MKB’ers, hoe pak ik dit aan?

De meeste middel- en kleinbedrijven (MKB’s) zijn zich ervan bewust dat social media een steeds belangrijkere tool wordt om je onderneming te promoten. Toch wordt er gemiddeld genomen niet genoeg tijd besteed aan deze essentiële communicatiekanalen. Hoe ga je als MKB’er hier het beste mee om? Wij geven je enkele tips & tricks om doeltreffend aan de slag te gaan.

Hardwerkende zelfstandigen besteden liever niet al te veel tijd aan deze tijdrovende activiteiten zoals het onderhouden van social media. Echter is het van belang om je onderneming zichtbaar te maken én houden op deze sociale kanalen. Levert dit mij dan wat op? Niet direct, maar het is essentieel om als ondernemer in het zichtveld van je klant te blijven om geen marktaandeel te verliezen. Social media zorgt voor loyaliteit, binding met de klant wat een steeds belangrijkere ‘unique selling point’ wordt voor MKB’ers.

Elke platform kent zijn karakter

Welke platformen kan je het beste gebruiken? Dat ligt aan je doelstelling, doelgroep en boodschap. Elk platform heeft zijn eigen functionaliteit en cultuur. Zo is LinkedIn populair om je business-to-business relaties te versterken, Facebook om evenementen aan te kondigen en een grote doelgroep aan te spreken en Instagram de jongeren te bereiken door middel van visuele content. Het is aan te raden om in het begin elk beschikbaar platform uit te proberen, maar kies uiteindelijk, afhankelijk van je doelgroep, één of twee platformen om op te focussen.

Creatief met content

Wat kan je plaatsen op je social media profielen? Van alles. Van eigen evenementen, producteninformatie tot een leuke grap die zojuist op de werkvloer is verteld; zolang de content maar interessant is voor je doelgroep en past bij je product. Zo gebruikt AXE – een fabrikant in verzorgingsproducten voor mannen – hun Facebook page om niet alleen hun eigen producten aan te prijzen, maar hun doelgroep ook van allerlei andere interessante informatie te voorzien. Of het nu gaat om een nieuw model van BMW of een leuk artikel over vrouwen, deze content gebruiken zij om uiteindelijk ‘engagement’ te verkrijgen; binding met hun doelgroep. Bekijk hier de Facebook page.

Binding met de klant

Een van de voordelen van social media is het directe contact met je doelgroep. Zo kun je een foto van een nieuw product plaatsen op Instagram met de vraag: “Wat vinden jullie van onze nieuwe collectie?” Door te vragen hoe de klant er over denkt geef je je klanten het gevoel dat ze belangrijk zijn voor je. Andersom kunnen klanten jou ook vragen stellen. Beantwoord deze, en je zult zien dat je betrokkenheid creëert wat resulteert in een hogere loyaliteit.

Nog enkele tips & tricks op een rijtje

  • Plaats regelmatig een bericht. Een mooi gemiddelde is drie berichten per week per platform
  • Wees kort en krachtig met je boodschap; less is more
  • Gebruik zoveel mogelijk visuele content; foto’s en het allerliefste video’s
  • Probeer je berichten informeel en persoonlijk tegelijk te houden
  • Zorg dat op elke social media contactgegevens staan
Hebben we jouw interesse gewekt?

We vertellen je graag meer over de mogelijkheden onder het genot van een goede kop koffie!

Neem contact op

Hebben we jouw interesse gewekt?We vertellen je graag meer over de mogelijkheden onder het genot van een goede kop koffie!

Jorden van den Beuken account manager
Giwanni Schaap account manager