Prijsregels

categorie / Blog / Magento handleiding

Catalogus en Winkelwagen prijsregels

Er zijn twee soorten prijs regels in Magento: Catalogus prijsregels en Winkelwagen prijsregels.
Catalogus regels worden toegepast op producten voordat ze toegevoegd worden aan de winkelwagen, terwijl Winkelwagen prijsregels toegepast worden op producten in de winkelwagen.

Catalogus prijsregels

Catalogus prijsregels worden toegepast op producten voordat ze toegevoegd worden aan de winkelwagen. Ze kunnen gebruikt worden om koopjes en kortingen te creëren zonder dat de klant een kortingscode hoeft in te voeren. Het proces om een Catalogus prijsregels te bepalen kan verdeeld worden in drie fases:

  • De Catalogus prijsregel Informatie bepalen, het bepalen van algemene informatie over deze regel.
  • De Catalogus prijsregel Voorwaarden bepalen, het bepalen van de voorwaarden die verbonden zijn aan de regel.
  • De Catalogus prijsregel Acties, het bepalen van de acties die ondernomen worden als aan de voorwaarden van de regels is voldaan.

De Catalogus prijsregel informatie bepalen

Een Catalogus prijsregel creëren:

  1. In het Promoties menu van het beheerderspaneel selecteert u de optie Catalogus prijsregels en vervolgens klikt u rechtsboven in het scherm op Voeg nieuwe regel toe. U krijgt de volgende pagina te zien:
  2. Vul het veld Regelnaam en het veld Beschrijving in voor deze Catalogus prijsregel.
  3. In het veld Status selecteert u Actief
  4. In het veld Websites selecteert u de website waar deze regel op van toeppassing is.
  5. In het veld Klantengroepen selecteert u de klantengroepen waar deze regel op van toepassing is.
  6. In het veld Vanaf Datum en Tot Datum zet u een tijdspad uit.

Geavanceerde Tip: U kunt het veld Prioriteit (1 is de hoogste prioriteit) gebruiken als er meerdere regels zijn. Zo kunt u bepalen welke regel voorgaat als er meerdere Catalogus Prijsregels van toepassing zijn.

De Catalogus prijsregel voorwaarden bepalen

Als u de algemene informatie voor de prijsregel eenmaal bepaald heeft, moet u de voorwaarden creëren die specificeren wanneer de regel van toepassing is.

Het  volgend  voorbeeld  laat  zien  hoe  u  op  elke  shampoo  dat  duurder  is  dan  €10,- een korting van 10% kunt geven door een regel te creëren met twee voorwaarden.

Een Catalogus prijsregel voorwaarde bepalen:

1. Selecteer bij het toevoegen van een nieuwe regel het tabblad Voorwaarden aan de linkerkant van het scherm om de volgende pagina weer te geven:

2. De eerste regel wordt standaard weergegeven. Als ALLE van deze voorwaarden WAAR zijn. Hiermee wordt gespecificeerd of dat er aan alle voorwaarden voldaan moet zijn of dat er slechts aan een aantal voorwaarden voldaan moet zijn om de regel van toepassing te laten zijn. In ons voorbeeld wilden we dat de regel van toepassing zou zijn als het product een shampoo is of als het product duurder is dan €10,-. Klik daarom op het woord ALLE op de pagina erboven en selecteer ENIGE.

3. Klik op het icoon om een selectie veld weer te geven en selecteer de SKU optie onder Product Attribuut in het dropdown menu. De volgende pagina wordt weer gegeven:

 

 

 

 

 

 

4. Klik op de link is om het volgende scherm weer te geven:

 

 

5. Selecteer “is een van” zoals hier rechts weergegeven.

 

 

6. Klik op de drie puntjes om het volgende weer te geven:

 

 

 

 

 

7. Klik op het icoon om een lijst met producten weer te geven die u kunt selecteren zoals hieronder weergegeven wordt:

De pagina hierboven laat een gefilterde lijst met producten zien waarin alleen de producten te zien zijn die het woord Shampoo in hun naam hebben.

8. Vink de hokjes aan van de producten waarop de regel van toepassing is.

9. Sla deze selectie van producten op door op het icoon te klikken.

10. Nu specificeert deze regel dat hij van toepassing is op Shampoo. U moet nu eerst de voorwaarde  dat  het  product  duurder  moet  zijn  dan  €10,- aanmaken voordat de regel van toepassing kan zijn. Om dit te doen klikt u op het icoon om een selectie veld weer te geven. Hierin selecteert u Price onder Product Attribuut in het dropdown menu.

11. Klik op de link is en selecteer gelijk aan of groter dan in het Voorwaarde dropdown menu.

12. Voer in het veld aan de rechterkant de waarde 10.00 in om de tweede voorwaarde te creëren zoals hieronder weergegeven:

De Catalogus prijsregel acties bepalen

Nu de voorwaarden zijn bepaald, moet u de acties bepalen die ingaan als er aan de voorwaarden voldaan is. Het volgende bepaalt dat er op T-shirts een korting van 10% zit.

Een Catalogus prijsregel actie bepalen:

  1. Selecteer bij het toevoegen van een nieuwe regel het tabblad Acties aan de linkerkant van het scherm om de volgende pagina weer te geven:
  1. Het dropdown menu van de knop Toepassen maakt het mogelijk om te definiëren of de korting die gespecificeerd is in het veld Kortingsbedrag een percentage of een gefixeerd bedrag is van de prijs van dit product. Het geeft u ook de mogelijkheid om te definiëren of het kortingsbedrag is afgeleid van de originele prijs of dat het kortingsbedrag de definitieve prijs bepaalt. Voor ons voorbeeld selecteert u in het veld Toepassen, Met percentage van de originele prijs en vult u de waarde 10.00 in. Dit bepaalt een uiteindelijke prijs die 10 korting geeft op de originele prijs.
    Notitie: als u per ongeluk Tot percentage van de originele prijs selecteert, zal de uiteindelijke prijs gelijk zijn aan 10% van de originele prijs. Dit zou een korting van 90% betekenen.
  2. Selecteer de knop Regel Opslaan om de regel te creëren.
  3. U moet tevens op de knop Opslaan en Toepassen of Regels Toepassen klikken om de regel meteen van toepassing te laten zijn op de geselecteerde producten.
    Notitie: Als u nieuwe regels toe voegt, moet het systeem de prijzen en de prioriteit van de regels herberekenen. Over het algemeen worden systeem regels automatisch iedere nacht verwerkt en toegepast. Als u de nieuwe regel onmiddellijk wilt toepassen, moet u klikken op een van bovenstaande Toepassen knoppen.

Winkelwagen Prijsregels

Winkelwagen prijsregels, zoals de naam doet vermoeden, worden toegepast als de klant de winkelwagen bereikt. Ze kunnen worden toegepast met of zonder een kortingscode van de klant en bevatten eigenschappen die u niet vindt bij traditionele toepassingen voor kortingsbonnen. Dit voorbeeld definieert een simpele kortingsbon van 10% voor de verkoop van klompen, in de gevallen dat het  totaalbedrag  van  de  winkelwagen  meer  is  dan  €100,-.

Het proces van het definiëren van Winkelwagen prijsregels kan verdeeld worden in drie fases:

  • De Winkelwagen prijsregel Informatie bepalen, het bepalen van algemene informatie over deze regel.
  • De Winkelwagen prijsregel Voorwaarden bepalen, het bepalen van de voorwaarden die verbonden zijn aan de regel.
  • De Winkelwagen prijsregel Acties, het bepalen van de acties die ondernomen worden als aan de voorwaarden van de regels is voldaan.

De Winkelwagen prijsregel informatie bepalen

  1. In het Promoties menu van het beheerderspaneel selecteert u de optie Winkelwagen prijsregels en vervolgens klikt u rechtsboven in het scherm op Nieuwe regel toevoegen. U krijgt de volgende pagina te zien:
  1. Vul het veld Regelnaam en het veld Beschrijving in voor deze Winkelwagen prijsregel.
  2. In het veld Status selecteert u Actief.
  3. In het veld Klantengroepen selecteert u de klantengroep waar deze regel op van toepassing is.
  4. Deze regel is slecht van toepassing als er een kortingscode is gebruikt. In het veld Kortingscode specificeert u de kortingscode die op de website ingevuld kan worden door de klant.
    Notitie: Als u niets invult in het veld Kortingscode maar de code wel aanmaakt, zal de korting altijd worden toegepast worden als de klant de winkelwagen bereikt.
  5. Om te bepalen dat iedere klant de code slechts een keer kan gebruiken, vult u in het veld Gebruik per kortingsbon 1 in en in het veld Gebruik per klant ook 1 in.
    Tip: Als u een beperkte aanbieding zou willen creëren zodat de kortingsbon slechts 100 keer gebruikt kan worden, vult u in het veld Gebruik per kortingsbon de waarde 100 in.
  6. In het veld Vanaf Datum en het veld Tot Datum zet u een tijdspad uit waarbinnen de kortingscode geldig is. Als u deze velden leeg laat, zal de zal de regel van kracht zijn zodra hij gecreëerd is.
    Geavanceerde Tip: U kunt het veld Prioriteit (1 is de hoogste prioriteit) gebruiken als er meerdere regels zijn. Zo kunt u bepalen welke regel voorgaat als er meerdere Winkelwagen Prijsregels van toepassing zijn.

De Winkelwagen prijsregel voorwaarden bepalen

Als u de algemene informatie voor de prijsregel eenmaal bepaald heeft, moet u de voorwaarden creëren die specificeren wanneer de regel van toepassing is. Het volgende voorbeeld laat zien hoe u een regel kan creëren die een voorwaarde heeft waaraan voldaan is  als  het  totaalbedrag  van  de  winkelwagen  meer  is  dan  €100,-.

Selecteer het tabblad Voorwaarden aan de linkerkant van uw scherm en bepaal de volgende regel:

De Winkelwagen prijsregel acties bepalen

Nu de voorwaarden zijn bepaald, moet u de acties bepalen die ingaan als er aan de voorwaarden voldaan is. Het volgende bepaalt dat er een korting van 10% zit op de originele prijs van het product.

  1. Selecteer het tabblad Acties aan de linkerkant van uw scherm om de volgende pagina weer te geven:
  1. Het tabblad Acties heeft 2 belangrijke secties. De eerste sectie controleert de korting. In het veld Toepassen selecteert u Korting percentrage van product prijs).
  2. In het veld Kortingsbedrag vult u 10 in om aan te geven dat de originele prijs wordt verlaagd met 10%
    Tip: er zijn natuurlijk ook andere opties mogelijk die niet gekoppeld zijn aan dit voorbeeld, zoals, Vast Kortingsbedrag, Vast Kortingsbedrag voor hele winkelwagen en Koop X en krijg Y gratis (kortingsbedrag is Y)
  1. In het veld Maximale kwantumkorting wordt toegepast op specificeert u het maximum aantal producten waarop de korting van toepassing is. Als u in dit veld vijf invult, krijgen de eerste vijf producten van dit type die verkocht worden in dezelfde winkelwagen een korting van 10%. Het zesde product krijgt deze korting dan niet.
  2. In het veld Kortingstaffel, aantal (koop x) specificeert u hoe vaak de korting moet worden toegepast. Voor ons voorbeeld is dit veld niet relevant dus u kunt het leeg laten. Als u acht invult in dit veld, dan betekent dit dat de korting van 10% zal worden toegepast op alle producten in de winkelwagen totdat er acht producten aan de winkelwagen zijn toegevoegd. Als er meer dan acht producten in de winkelwagen zitten, krijgen het negende tot en met het vijftiende product niet de 10% korting, totdat het zestiende product aan de winkelwagen wordt toegevoegd. Dan geldt de 10% korting voor alle zestien producten. Deze korting wordt zo toegepast voor iedere factor van acht en is vooral handig voor producten die per acht verkocht worden.
  3. In het veld Gratis verzending kunt u specificeren of u het kortingsbedrag wilt combineren met een gratis verzending, voor alleen de producten waar de korting voor geldt of voor de gehele bestelling als deze producten zijn toegevoegd aan de winkelwagen. Voor ons voorbeeld is dit veld niet van toepassing, laat de waarde dus op Nee staan.
  4. Nadat u de kortingsregel bepaald heeft zoals hierboven, selecteert u de producten waar de korting op van toepassing is. In ons voorbeeld geldt het kortingsbedrag voor klompen.
  5. Bepaal een voorwaarde die van toepassing is op de SKU van klompen zoals hieronder:
  6. Klik op de knop Regel Opslaan.

Voorbeeld: Bepalen van een 2 voor de prijs van 1 promotie

Deze sectie beschrijft hoe u een korting kunt creëren waarbij de klant 2 producten voor de prijs van 1 krijgt. In dit voorbeeld probeert de webshop een digitale camera als een gezinsdeal te verkopen. Dit is een Winkelwagen prijsregel.

Het bepalen van een 2 voor de prijs van 1 promotie:

  1. Bepaal de kortingsregel informatie zoals hierboven beschreven is maar laat het veld Kortingscode leeg. Dit betekent dat de korting van kracht is zodra de klant een product toevoegt aan de winkelwagen.
  2. Bepaal geen voorwaarden voor de kortingsregel want deze regel is altijd van toepassing op de digitale camera. De deal wordt gecreëerd voor de Argus QC-2185 Quick Click 5MP Digital Camera, beschikbaar in de Magento Voorbeeld Data.
  3. Bepaal de actie die van toepassing zijn wanneer aan bovenstaande voorwaarde voldaan is. In het veld Toepassen selecteert u de optie Koop X en krijg Y gratis (kortingsbedrag is Y).
  4. Klik nu op de knop Regel Opslaan.
  5. U kunt nu uw klanten de reclame boodschap sturen dat als ze 3 Argus QC-2185 QuickClick 5MP Digital Cameras kopen, ze er een gratis krijgen.

Tip: Het is handig om de regels eerst zelf te testen voordat u ze uitprobeert op uw klanten. Gebruik hiervoor of een kortingscode die alleen u weet of geef u testklant op voor een test klantengroep en beperk de toepassing van de regel tot alleen die klantengroep.

Hebben we jouw interesse gewekt?

We vertellen je graag meer over de mogelijkheden onder het genot van een goede kop koffie!

Neem contact op

Hebben we jouw interesse gewekt?We vertellen je graag meer over de mogelijkheden onder het genot van een goede kop koffie!

Jorden van den Beuken account manager
Giwanni Schaap account manager