Nederlandse e-commerce groeit, fysieke handel daalt

categorie / Blog / Nieuwsberichten

Ondanks de crisis is de Nederlandse e-commerce verder gegroeid. De online consumentenbestedingen zijn gegroeid met 9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze cijfers komen uit de Thuiswinkel Markt Monitor dat is opgesteld door Blauw Research, in opdracht van Thuiswinkel.org.

 

Groei aantal aankopen grootste factor

We zien dat consumenten vaker online producten bestellen, maar gaven daarbij minder geld uit per aankoop. Consumenten hebben in de eerste helft van 2012 gemiddeld bijna 5 keer een aankoop gedaan op het internet, 7% meer ten opzichte van een jaar eerder. “De belangrijkste driver van de groei is het aantal online bestellingen”, aldus Frank Sibbel van Blauw Research. Het totaal aantal bestellingen in de eerste helft van 2012 is 42 miljoen, dat is een groei van 15%. Opvallend is dat de groei van e-commerce zelf ook is gegroeid. Vorig jaar groeide het aantal internetbestellingen met 13%, nu is dat dus 15%. De gemiddelde waarde per bestelling is gedaald met 5%, naar een gemiddeld bedrag van €110. Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org verklaart dit door de toename van de online verkoop van apps en downloads. Voor alle details kun je kijken naar de infographic op thuiswinkel.org

 

8,5 miljoen online kopers

Ook het totaal aantal kopers online is gegroeid. Maar liefst 8,5 miljoen Nederlanders hebben voor het gemak van online producten gekozen, hiervan zijn 300.000 mensen nieuwe kopers. Wel is de groei van de markt voornamelijk af te leiden van bestaande online consumenten die meer zijn gaan kopen.

 

Interieur & Tuin en Speelgoed maken inhaalslag

Als we kijken naar groei per segment, zien we vooral bij relatief nieuwe segmenten als
Interieur & Tuin (+29%) en Speelgoed (25%) een enorme groei in aankopen. De grotere segmenten als kleding en witgoed vertonen ook een groei. Momenteel is het online boeken van reizen nog steeds het populairste, met een omzet van 1,89 miljard euro over het afgelopen half jaar.

Snelle levertijd steeds belangrijker

De snelheid van een levering wordt steeds vaker als voordeel voor een fijne winkelbeleving genoemd. De levertijden zijn de afgelopen jaren al steeds korter geworden. Natuurlijk was dit het grootste verschil met fysieke winkels, maar dit valt steeds meer weg. We zien dat steeds meer bedrijven een dag na een bestelling al een product leveren. Ook is een ‘same day delivery’ een trend waar steeds meer webwinkeliers op in gaan, te lezen in dit artikel over webwinkel Coolblue.

 

‘Helft winkeliers op de rand van faillissement’

In dezelfde tijd van de resultaten van de Thuiswinkel Markt Monitor, kwamen waarschuwingen van MKB-Nederland voorzitter

Hans Biesheuvel naar buiten over de fysieke handel. Hij waarschuwt voor de financiële nood bij tienduizenden winkeliers. In het interview met het AD zegt Biesheuvel dat bijna de helft van alle ondernemers in de detailhandel op het randje van faillissement zit. Aan de ene kant ziet Biesheuvel de lasten voor ondernemers fors omhoog gaan. Aan de andere kant wordt er steeds minder uitgegeven door consumenten. Dit is echter alleen het geval bij non-food, de voedselsector doet het nog steeds goed.

Ook zien we een verdere stijging van winkelleegstand in de eerste helft van 2012. Dit blijkt uit de cijfers van de Nederlandse Vereniging van Makelaars. Er is een stijging gemeten van maar liefst 8,2 procent ten opzichte van het begin van 2012.

Hebben we jouw interesse gewekt?

We vertellen je graag meer over de mogelijkheden onder het genot van een goede kop koffie!

Neem contact op

Hebben we jouw interesse gewekt?We vertellen je graag meer over de mogelijkheden onder het genot van een goede kop koffie!

Jorden van den Beuken account manager
Giwanni Schaap account manager