Magento HHVM hosting optimalisatie

categorie / Blog / Magento

Dat Magento een lastig pakket is op het gebied van hosting, is bij de veel mensen bekend. Techtwo is op zoek gegaan naar structurele oplossingen die ervoor zorgen dat webwinkels van onze klanten ook hierin uitblinken. Hieronder zullen we het proces beschrijven hoe we tot de optimalisatie zijn gekomen.

Probleemstelling

Doordat uitbreidingen en ontwikkelingen niet stil staan, zullen optimalisaties op het gebied van snelheid opgepakt moeten worden. COWW wordt steeds verder ontwikkeld en wordt hierdoor een breder inzetbaar platform. Periodiek snelheids verbeteringen doorvoeren is daarom dan ook erg belangrijk.

Oplossing

We zijn op zoek gegaan naar optimalisatie technieken die buiten Varnish caching voor tijdswinst kunnen zorgen. Varnish caching is een techniek waar Techtwo nu een tijd mee werkt. Varnish caching zorgt ervoor dat pagina’s die bezocht worden door bezoekers, op de server opgeslagen worden. Indien een nieuwe bezoeker dezelfde pagina opvraagt zal de pagina vanuit het server geheugen worden getoond. Magento hoeft hierbij niets te berekenen. Varnish is een mooie techniek, maar is helaas alleen werkzaam bij niet-ingelogde bezoekers en bij bezoekers zonder producten in de winkelwagen.

We hebben een test gedaan met verschillende combinaties van software op onze hosting cluster. Hieruit is gebleken dat HipHop Virtual machine, afgekort tot: HHVM, de meeste snelheidswinst oplevert. Dit is een techniek die Facebook heeft ontwikkeld nadat zij snelheidsproblemen signaleerde, deze techniek hebben zij open source gemaakt zodat andere hier ook gebruik van kunnen maken. Het aanpassen op het cluster van de volgende software (Apache, MySQL, Magento HHVM, CGI en Redis/Memcache) heeft geresulteerd in een betere performance. Magento HHVM zal in combinatie met Varnish draaien en samen zorgen zij voor een optimale performance voor zowel ingelogde als niet-ingelogde gebruikers.

Voordat we nieuwe technieken toepassen hebben we deze natuurlijk uitvoerig getest. Dit hebben we bij drie bestaande klanten gedaan. Deze pilots draaien nu nog steeds, maar na het verhelpen van de eerste kinderziekten worden de testresultaten steeds beter. Stabiliteit is voor zowel jullie als voor ons van groot belang. Wij zullen dan ook de nieuwe technieken uitrollen wanneer de continuïteit gewaarborgd is en blijft.

De pilot is tot stand gekomen door het selecteren van drie Magento klanten. Deze klanten moesten, om in aanmerking te komen voor de pilot, voldoen aan onderstaande criteria:
–          Grote aantallen bezoekers
–          Bereid zijn om als proef konijn te fungeren
–          Interne capaciteit om te testen
–          Bewustzijn van de risico’s die een pilot met zich meebrengt. Tijdens een pilot staat Techtwo natuurlijk klaar om in te grijpen indien nodig.

 

Resultaat

Al deze moeite moet zich natuurlijk ook uitbetalen in het eindresultaat. Het resultaat is van tevoren geschat, deze inschatting is gebaseerd op het toepassen van verschillende technieken, de onderste server setup is duidelijk de meest efficiënte, zie onderstaande afbeeldingen:

Magento HHVM

Conclusie

De tijdswinst kan per klant verschillend zijn. Afhankelijk van het aantal producten en bezoekers dat een webwinkel heeft. Daarnaast zullen de verschillende Magento modules verschillend reageren op de nieuwe technieken.

Wil je meer informatie over de nieuwe Magento HHVM hosting optimalisaties? Neem dan gerust contact op met je Account Manager. Hij helpt jou gerust verder.

 

Hebben we jouw interesse gewekt?

We vertellen je graag meer over de mogelijkheden onder het genot van een goede kop koffie!

Neem contact op

Hebben we jouw interesse gewekt?We vertellen je graag meer over de mogelijkheden onder het genot van een goede kop koffie!

Jorden van den Beuken account manager
Giwanni Schaap account manager