Magento beheerderspaneel

categorie / Blog / Magento handleiding

Introductie van het Magento beheerderspaneel

Om u bekend te maken met de mogelijkheden van het beheerderspaneel zal dit hoofdstuk de vele management taken beschrijven die u met het beheerderspaneel kunt uitvoeren terwijl u de Magento webshop van dag tot dag runt.

U kunt ook kijken in het artikel Uw catalogus opzetten, voor een volledige beschrijving over hoe u uw catalogus moet opzetten en andere aspecten om uw beheerderspaneel aan te passen.

Webshop activiteiten beheren

Het Dashboard is standaard de eerste pagina die u te zien krijgt nadat u heeft ingelogd. U kunt ook op deze pagina komen door op het Dashboard [1] tabblad te klikken, linksboven op de pagina. U krijgt de volgende pagina te zien:

Deze pagina laat u de basis informatie en statistieken zien die u nodig heeft voor het managen van uw webshop. De opties op de pagina kunnen als volgt omschreven worden:

  • Bestellingen [2]: Het tabblad Bestellingen in het midden van de pagina, zoals u hierboven kunt zien, laat een grafiek zien met daarin een indicatie van de kwantiteit van bestelling via uw webshop binnen het afgelopen jaar (JTD, Jaar tot datum). Daaronder ziet u de inkomsten, belasting en aantal verzendingen van uw bestellingen en het totaal aantal bestellingen.
  • Aantallen [3]: Het tabblad Aantallen in het midden van de pagina laat een grafiek zien met een indicatie van de inkomsten van uw webshop JTD. Daaronder ziet u de inkomsten, het aantal, de belasting en het aantal verzendingen van uw bestellingen.
  • Linker informatie paneel [4]: Het paneel aan de linkerkant van de pagina laat u het totale aantal bestellingen zien die afgehandeld zijn in u Magento webshop, het gemiddelde bedrag van elke bestelling, informatie over de laatste vijf bestellingen en de top vijf van meest gezochte producten.
  • Onderste informatie tabbladen [5]: De onderkant van het Dashboard biedt als volgt extra informatie over uw webshop:
    • Meest verkocht [5a]: laat een lijst zien met de best verkochte producten van uw webshop, hun prijs en het aantal dat er van besteld is.
      Meest bekeken producten [5b]: Laat een lijst zien met de meest recent bekeken producten en de aantal keren dat de producten bekeken zijn.
    • Nieuwe klanten [5c]: Laat een lijst zien met de laatst geregistreerde klanten
    • Klanten [5d]: Laat een lijst zien met uw top klanten, hiermee worden de klanten bedoeld die de meeste producten in uw webshop hebben besteld gedurende het afgelopen jaar.

Bestellingen beheren

Deze sectie beschrijft hoe u bestellingen kunt bekijken en beheren. Vervolgens wordt er beschreven hoe u bestellingen kunt creëren vanuit het beheerderspaneel.

Bestellingen bekijken in uw webshop

In het Verkopen [1] menu van het beheerderspaneel kiest u de optie Bestellingen om onderstaande pagina weer te geven:

Deze pagina laat een lijst zien van de bestellingen die via uw webshop zijn geplaatst.

Het volgende beschrijft een aantal van de opties om uw bestelling te beheren op deze pagina:

  • Aantal bestellingen dat wordt weergegeven [2]: Het bovenste deel van de pagina geeft u de mogelijkheid om het aantal getoonde producten te veranderen [3].
  • Bestellingen selecteren [4]: het gedeelte hieronder geeft u de mogelijkheid om alle bestellingen in uw webshop of alle producten die op dat moment worden weergegeven, te (de)selecteren.
    U kunt ook individuele bestellingen selecteren door het hokje aan de linkerkant van het product aan te vinken.
  • Bestelling sorteren: Klik op de kop van een kolom [5] om de bestelling te sorteren op de waarde van die kolom. Met een extra klik wisselt u tussen een oplopende en een aflopende weergave.
  • Bestellingen filteren: Het lichtblauwe gedeelte [6], geeft u de mogelijkheid om de bestellingen die worden weergegeven te filteren door de volgende velden in te vullen en vervolgens op zoeken te klikken.
  • Bestellingen acties: Rechtsboven in de tabel is een dropdown menu geplaatst met daarin een aantal actie opties [1]. De acties die kunnen worden uitgevoerd op de geselecteerde [2]bestellingen zijn als volgt:
    • Annuleren: Hiermee zet u de status van een bestelling op geannuleerd en voorkomt verder verwerking van de bestelling.
    • Vasthouden: De factuur van de bestelling wordt hiermee vast gezet. De definitie van de bestelling blijft in het systeem en maakt het voor u mogelijk om de optie Vrijgeven te gebruiken nadat de bestelling is goedgekeurd.
    • Print Opties
  • Bekijken: Om een bestaande bestelling te bekijken of te bewerken klikt u op de optie Bekijken in de actiekolom achter het product dat u wilt bekijken zoals hieronder beschreven wordt.

Details van een bestelling bekijken

Magento biedt u een grote variatie aan informatie voor elke bestelling. Deze sectie zal een snelle kijk geven op een deel van de informatie die voor iedere bestaande bestelling beschikbaar is.

Het menu aan de linkerzijde van de informatiepagina geeft u toegang tot de verschillende pagina’s waar deze informatie beschikbaar gesteld wordt. Deze pagina’s zijn: Informatie, Facturen, Creditnota’s, Verzendingen en Eerder notities. Hieronder worden deze opties uitgelegt

Informatie Pagina

Deze pagina geeft een overzicht weer van de meest belangrijke informatie over de bestelling, zoals huidige status van de bestelling, de bestelde producten, klantinformatie, factuurinformatie, verzendingsinformatie en betaalinformatie.

Notitie: SKU (Stock Keeping Unit) specificeert de product code die gebruikt is om de eigenlijke voorraad bij te houden.

De pagina Eerdere notities geeft u de mogelijkheid om de status van de bestelling te veranderen en opmerkingen erbij te plaatsen.

Vink het hokje Breng de klant op de hoogte aan om de klant een kopie van het bericht te sturen.

Factuur Pagina

Een factuur representeert een bevestiging van de betaling. De factuur pagina maakt het voor u mogelijk om een lijst met facturen te bekijken die opgemaakt voor een bestelling.

Een factuur kan opgemaakt worden als u daar om vraagt of als producten verzonden worden. Als de producten van een bestelling verzonden worden in meerdere verzendingen, wordt er voor iedere aparte verzending een factuur opgemaakt.

Credit Nota’s Pagina

De credit nota’s pagina geeft een lijst van producten binnen deze bestelling weer waarvoor een restitutie is betaald. U kunt op een credit nota klikken om de details weer te geven.

Verzendingen Pagina

Op deze pagina vindt u de registratie van producten die verzonden zijn. Net zoals met facturen kunnen er ook meerder verzendingen per bestelling plaatst vinden.

De verzendingen pagina geeft een lijst van verzendingen weer van de producten binnen deze bestelling. U kunt op een verzending klikken om de details te bekijken.

Op de verzendingen pagina kunt u ook het verzendingsnummer zien dat ontvangen is van de verzendservice. Het nummer geeft klanten de mogelijkheid om hun bestelling te beoordelen met gebruik van de Mijn Account optie op de website.

Nieuwe bestellingen plaatsen

Het zou kunnen dat u een nieuwe bestelling wilt plaatsen met gebruik van het beheerderspaneel, bijvoorbeeld wanneer een bestelling telefonisch geplaatst is.
Tip: Meestal worden bestellingen door uw klanten geplaatst via de webshop. Als toevoeging hierop kunt u ook bestellingen plaatsen via het beheerderspaneel. Dit maakt het voor u mogelijk om bestellingen aan te nemen via de telefoon, fax of email om ze vervolgens in het beheerderspaneel in te voeren. Deze optie is erg handig voor bijvoorbeeld callcenter bedrijven omdat ze de bestelling direct van hun klanten aan kunnen nemen. Het bestelproces in het beheerderspaneel verschilt niet veel van het proces dat uw klanten ervaren. Het beheerderspaneel biedt dezelfde functies als die u klanten hebben, inclusief de functie om producten te verplaatsen tussen de winkelwagen en de verlanglijst. Het geeft u ook de mogelijkheid om uw klanten speciale prijzen en kortingen te geven.

Het plaatsen van een nieuwe bestelling via het beheerderspaneel:

  1. In het Verkopen menu van het beheerderspaneel selecteert u de optie Bestellingen.
  2. Klik op de knop Nieuwe bestelling aanmaken in de rechterbovenhoek van uw scherm.

Ratings en reviews beheren

De mogelijkheid om ratings en reviews te beheren wordt door Magento aangeboden om het voor uw klanten en uzelf mogelijk te maken om meningen, feedback en commentaar over de producten te geven. Product reviews en ratings kunnen ook toegevoegd worden met gebruik van het beheerderspaneel.

Voor meer informatie over ratings en reviews kunt u kijken in Hoofdstuk 4, Beheren van door de klant gegenereerde inhoud.

Rapporten samenstellen

Magento biedt een verscheidenheid aan rapporten waar u te allen tijde toegang tot heeft.

In het Rapporten menu van het beheerderspaneel kunt u een van de vele soorten rapporten kiezen.

Sommige van de meest belangrijke rapporten zijn beschreven in het artikel Rapporten

Hebben we jouw interesse gewekt?

We vertellen je graag meer over de mogelijkheden onder het genot van een goede kop koffie!

Neem contact op

Hebben we jouw interesse gewekt?We vertellen je graag meer over de mogelijkheden onder het genot van een goede kop koffie!

Jorden van den Beuken account manager
Giwanni Schaap account manager