Magento 2 – Verbeterde betaalprocedure

categorie / Blog / Magento 2
Blogpost---Magento-2---Checkout

Verbeteringen in het betaalproces in Magento 2

In deze achtste blogpost over Magento 2 bespreken we de verbeteringen in het betaalproces. Naast dat de betaalpagina’s volledig responsive zijn, is er nog veel meer verbeterd aan het proces. Collega Ezra zet het voor je op een rijtje.

Afrekenen in 2 stappen

Een grote verbetering ten opzichte van Magento 1 is dat in Magento 2 bezoekers nu in slechts twee stappen kunnen afrekenen, in plaats van in zes stappen. Ook is de accordeon-constructie uit Magento 1 verdwenen. Dit maakt het afrekenproces veel simpeler en overzichtelijker. Het is bovendien beter voor je conversie, want hoe meer stappen in een afrekenproces, hoe groter de kans dat een bezoeker voortijdig afhaakt. Voor webshops in Magento 1 kon dit worden opgelost door het toevoegen van een extra module, zoals de OneStepCheckout. Dat hoeft nu, dankzij het tweestapsproces, niet meer.

Stap 1 – Verzending

Bij de eerste stap kun je het verzendadres invullen en de gewenste verzendmethode selecteren. De verzendmethodes zijn direct zichtbaar in de eerste stap. Zodra je als klant ingelogd bent in je eigen account, kun je een eerder ingevuld verzendadres selecteren of een nieuwe invullen. De invoervelden worden tijdens het invullen direct gevalideerd, zodat je niet per ongeluk een niet bestaande postcode of e-mailadres in kunt vullen. Op basis van wat je hebt ingevuld bij het verzendadres worden de kosten van de verschillende verzendmethodes berekend.

Stap 2 – Betalen en bevestigen

Bij de tweede stap kun je de gewenste betaalmethode selecteren. Het factuuradres is in eerste instantie gelijk aan het verzendadres, maar je hebt wel de mogelijkheid om een alternatief adres in te vullen. Ook kun je, net zoals in Magento 1, bij stap twee een kortingscode invullen. Zodra de bestelling geplaatst is, kom je op de bedankt pagina en krijg je een bevestigingsmail van je bestelling.

Gastaccount & account herkenning

Ook als je geen account hebt en niet ingelogd bent, kun je afrekenen: met een gastaccount. Zodra je je e-mailadres invult, wordt er direct gecheckt of je al een account hebt. Mocht je toch al eens een account hebben aangemaakt, dan kun je meteen inloggen. Je kunt er ook voor kiezen om dit niet te doen en als gast door te gaan met het afrekenproces.

In één klik een account aanmaken

Indien je als gast, zonder account hebt afgerekend, kun je na je het plaatsen van je bestelling heel eenvoudig alsnog een account aanmaken. Op de bevestigingspagina van de bestelling verschijnt hiervoor een button. Klik je hierop, dan ontvang je een e-mail met een link waarmee je een wachtwoord kunt aanmaken. Alle gegevens die je hebt ingevuld tijdens het afrekenproces zullen meegenomen worden naar jouw account.

Géén afleiding

In Magento 2 zijn tijdens het afrekenproces de footer en header weggelaten, zodat de bezoeker niet wordt afgeleid. De bezoeker zal hierdoor niet snel ergens anders naartoe navigeren en zal eerder geneigd zijn het afrekenproces te voltooien. Ook dit is goed voor je conversie; hoe sneller de bezoeker afrekent, hoe beter.

Bestelinformatie zichtbaar

Een andere verbetering ten opzichte van Magento 1 is dat in Magento 2 tijdens het afrekenproces de bestelling zichtbaar is in de rechter sidebar. Zo heb je direct een overzicht van wat je allemaal besteld hebt. Alle artikelen die je in je winkelmandje hebt gegooid zijn duidelijk weergegeven als afbeelding, met daarbij de prijs en het aantal. Bij stap 2, de betaling, vind je naast je bestelling ook een overzicht van de totale bedragen en de verzendgegevens.

Conclusie

Dat een simpel betaalproces cruciaal is voor een succesvolle webshop, is de ontwikkelaars van Magento 2 niet ontgaan; ze hebben er duidelijk aandacht aan besteed. Afrekenen gaat nu veel sneller dan in Magento 1 en dat komt voornamelijk doordat je in Magento 2 in slechts twee stappen al kunt afrekenen in plaats van zes. Maar ook het weglaten van de header en footer komt het proces ten goede. De bezoeker wordt niet afgeleid door onbelangrijke zaken; alles is gefocust op betalen. Tot slot is het aanmaken van een nieuw account na het plaatsen van een bestelling zo eenvoudig, dat het ongetwijfeld meer bezoekers over de streep zal trekken.

Al met al is het betaalproces zo eenvoudig gemaakt dat de webwinkelaar hier moeiteloos doorheen fietst. Het komt de winkelervaring sterk ten goede en zal wellicht meer tevreden, vaste klanten en vervolgaankopen opleveren.

Hebben we jouw interesse gewekt?

We vertellen je graag meer over de mogelijkheden onder het genot van een goede kop koffie!

Neem contact op

Hebben we jouw interesse gewekt?We vertellen je graag meer over de mogelijkheden onder het genot van een goede kop koffie!

Jorden van den Beuken account manager
Giwanni Schaap account manager