Magento 2 – Enterprise v/s community edition

categorie / Blog / Magento 2
Blogpost---Magento-2---Community-edition-vs-enterprise-edition-site

Magento 2 Enterprise vs community edition

Magento 2 is (net zoals we bij Magento 1 gewend waren) uitgebracht in twee verschillende edities:

  • Magento Community Edition (CE)
  • Magento Enterprise Edition (EE)

Het is vaak niet duidelijk wat precies de verschillen zijn en waarom je zou moeten kiezen voor de betaalde Enterprise editie in plaats van te gaan voor de gratis Community Editie. In dit artikel bespreken we de belangrijkste verschillen en leggen we je uit wanneer het handig is om te kiezen voor de Enterprise editie.

Wil je liever een advies ontvangen? Neem gerust contact met ons op!

De kosten

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: één van de grootste verschillen tussen de Community en Enterprise edities is toch wel het kostenplaatje. De Community editie van Magento 2 is (net zoals bij Magento 1) gratis beschikbaar. De Enterprise editie van Magento 1 was beschikbaar voor een vaste prijs per server: $18.000. Dit verdienmodel was niet altijd handig als je te maken kreeg met meerdere (loadbalanced) servers die je bijvoorbeeld snel wilde kunnen schalen.

Indicatieve prijzen

Bij Magento 2 is er daarom voor gekozen om het tarief afhankelijk van de jaaromzet van je webshop te maken. Ieder klant en ieder project wordt door Magento individueel bekeken en er worden rechtstreeks met de klant prijsafspraken gemaakt. Wel zijn er indicatieve prijzen beschikbaar welke een beeld geven van de prijs opbouw.

Omzet per jaarIndicatieve prijs per jaar
$0 tot $1.000.000$22.000
$1.000.000 – $5.000.000$32.000
$5.000.000 – $10.000.000$49.000
$10.000.000 – $25.000.000$75.000

Het is direct duidelijk dat Magento 2 niet voor de kleinere e-commerce spelers is weggelegd. Bij een omzet van € 1.000.000 ben je maar liefst 2,2% van je totale omzet kwijt aan licentiekosten. Het wordt dan ook pas interessant als je een omzetniveau van meerdere miljoenen per jaar haalt. Ter vergelijking: bij een omzet van € 25.000.000 betaal je slechts 0,3% van je omzet, wat in verhouding relatief weinig is in vergelijking met andere Enterprise pakketten zoals Demandware en Hybris.

Wat krijg je ervoor?

De Enterprise Editie (EE) wordt standaard geleverd met een aantal diensten en functionaliteiten die niet (standaard) beschikbaar zijn in de Community Editie (CE) van Magento 2.

Support vanuit Magento

Als gebruiker van Magento 2 EE kan je rekenen op uitgebreide support vanuit Magento. Zo krijg je onder andere:

  • 24/7 technische support vanuit Magento
  • Een dedicated account manager vanuit Magento
  • Toegang tot diverse diagnostische tools vanuit Magento
  • Ondersteuning van het E-commerce consultancy team (https://magento.com/support/consulting)
Klantenbinding en herhaalaankopen stimuleren

Magento 2 EE wordt standaard geleverd met een aantal functionaliteiten om meer klantenbinding te creëren en herhaalaankopen te stimuleren.

Rewards points
Via de ‘Rewards points’-module kun je klanten punten geven voor activiteiten zoals registreren, product reviews schrijven en vrienden uitnodigen. Deze punten kunnen door de klant ingewisseld worden om korting te ontvangen op een volgende bestelling.

In-store credits
Als je een retour ontvangt, kun je de klant hiervoor in-store credits geven, zodat ze een nieuwe aankoop kunnen doen zonder opnieuw af te hoeven rekenen.

Gift cards
Gift cards zijn zeer geliefd om iemand cadeau te geven. Door deze aan te bieden in je webshop, kun je het aantal aankopen en herhaalaankopen stimuleren. Ook bereik je hiermee mogelijk nieuwe klanten. De gift cards kunnen eenvoudig door bezoekers worden ingewisseld tijdens het afrekenen van een online bestelling.

Private sales
Een effectieve vorm van klantenbinding is het bieden van voorrang bij de uitverkoop en andere exclusieve shopping-momenten aan vaste klanten. Ook hiervoor bevat Magento 2 EE verschillende mogelijkheden.

B2B features

Ook voor B2B webshops heeft Magento 2 EE een aantal interessante features.

Terugkerende orders
Door aangepaste bestellijsten aan te bieden, wordt het eenvoudiger voor klanten om terugkerende bestellingen te plaatsen.

Bulk bestellingen
B2B klanten kunnen snel bestellen door het opgeven van een lijst met artikelnummers en aantallen, zonder dat de productpagina’s bekeken hoeven te worden. Hierdoor wordt het voor hen veel eenvoudiger om grote bestellingen, terugkerende bestellingen en bestellingen vanaf een offline catalogus te plaatsen.

Beperkte toegang tot catalogus
Je kunt producten en categorieën per klantgroep in- of uitschakelen. Hierdoor kun je op een makkelijke manier aan al je verschillende klanten een specifiek deel van je assortiment tonen.

Schaalbaarheid

Wanneer je website groeit en je meer bezoekers en bestellingen krijgt, zal je onderhoudsteam waarschijnlijk ook mee gaan groeien. Dat betekent dat er meer beheerders aan je webshop zullen werken en dat er waarschijnlijk meer veranderingen doorgevoerd worden. Dat draagt natuurlijk allemaal niet bij aan de snelheid van je webshop. In Magento 2 zijn er een aantal veranderingen doorgevoerd waardoor je de hosting omgeving makkelijker mee kan laten schalen met je groei.

Gescheiden applicaties
In de community editie van Magento worden alle taken in één omgeving uitgevoerd. Wanneer je veel mutaties aan je producten moet doorvoeren, kan dit de performance van je omgeving negatief beïnvloeden. Magento 2 EE komt met losse deelsystemen voor verschillende taken zoals order management, product management en een checkout systeem. De losse deelsystemen kunnen geoptimaliseerd en geschaald worden en hebben geen invloed op de performance van de andere deelsystemen.

Database
Je kunt de Magento community editie op meerdere webservers draaien, waarbij er gebruik wordt gemaakt van één centrale databaseserver. Met de Enterprise editie van Magento 2 kun je beter schalen over meerdere database servers. Een laag tussen de webapplicatie en de database zorgt er automatisch voor dat iedere operatie (zoals lezen en schrijven) op de juiste manier uit de juiste database wordt gehaald.

Magento 2 EE Database clustering
Verbeterde zoekmachine (Solr en Elasticsearch)

Magento 2 wordt standaard geleverd met Solr Search ondersteuning. Solr is een techniek waarmee grote hoeveelheden data heel snel doorzocht kunnen worden. Via Solr kan er onderscheid gemaakt worden tussen de prioriteit van bepaalde velden. Wanneer een artikelnummer voldoet aan een zoekopdracht, dan zal dit een relevanter resultaat zijn en dus ook hoger in de zoekresultaten eindigen dan wanneer de zoekterm in de lange omschrijving wordt gevonden. Magento ondersteunt in versie 2.1 EE ook Elasticsearch, een alternatief op de Solr techniek.

Verbeterde klantprofielen

Binnen de Enterprise editie van Magento kun je klantattributen aanmaken zodat je zelf velden aan je klantkaarten toe kunt voegen. Vervolgens kun je op een flexibele manier de klanten segmenteren en promoties geven aan een specifieke groep klanten.

Dynamische productrelaties

Je kunt met Magento 2 EE regels aanmaken waarmee je geautomatiseerd up-sells, cross-sells, en ‘related products’ kunt presenteren aan je verschillende klantsegmenten. Je kunt bijvoorbeeld je relaties presenteren op basis van gemiddelde orderwaardes uit het verleden; net zoals bij het instellen van promotieregels.

Workflows

Magento 2 EE maakt het makkelijker om in teams te werken aan de content van je website. Je kunt eenvoudig content ter controle klaarzetten en vooraf een release van nieuwe informatie inplannen, zonder dat de hulp vanuit een IT afdeling of partner benodigd is. Via een dashboard met een tijdlijn kun je eenvoudig inzien welke aanpassingen er gepland staan en al deze veranderingen kun je zien in een preview. Mocht er iets niet goed gaan, dan kun je met je versiebeheer eenvoudig teruggaan naar eerdere versies van een pagina.

Retourproces

Binnen Magento 2 EE zijn er tools om efficiënt om te gaan met retouren, namelijk met Return Management Authorization (RMA). Middels de RMA-mogelijkheden kun je retouren ontvangen en gemakkelijk store credits aan de klant geven of orders crediteren en terugboeken.

Conclusie

Support
Magento biedt bij het Enterprise-pakket goede ondersteuning en advies. Vaak is het echter niet de webshopeigenaar zelf die hiervan gebruik maakt, maar de implementatiepartner. Want als webshopeigenaar vertrouw je toch op je implementiepartner, niet alleen qua inrichting van je webshop, maar ook qua onderhoud en advies. Je zult dus niet vaak zelf de hulp van Magento inschakelen; je hebt het immers druk met het runnen van je webshop. Het komt er daarom vaak op neer dat je als webshopeigenaar dubbel voor ondersteuning betaalt.

Functionaliteiten
Door de populariteit van Magento CE (er zijn meer dan 250.000 webwinkels gemaakt op basis van Magento CE) zijn er enorm veel uitbreidingen beschikbaar op de basisfunctionaliteiten van Magento. We zien daardoor dat de meeste Enterprise functionaliteiten ook beschikbaar zijn in de vorm van (betaalde of gratis) modules voor Magento 1, zoals loyaliteitspunten, Solr en Elastic search en RMA modules. Voor Magento 2 CE is het aanbod op dit moment nog wat beperkter, maar dat neemt wel heel snel toe. We verwachten dat veel van bovengenoemde functionaliteiten ook beschikbaar zullen worden voor Magento CE.

Workflow
De workflow van Magento 2 EE is heel fijn voor grotere teams die samenwerken aan een omgeving. Door een verfijnder rechtensysteem kan er gewerkt worden met auteurs die bepaalde content of vertalingen klaarzetten ter beoordeling. De redacteur kan de veranderingen goedkeuren en inplannen om in een volgende release live te gaan. Door de geplande en gecentraliseerde lancering van nieuwe content is er een minimale impact op de voorkant van de website, onder andere omdat caches maar één keer vernieuwd hoeven te worden.

Performance / Schaalbaarheid
Met name de mogelijkheden die Magento EE biedt op het gebied van schaalbaarheid en clustering zijn heel moeilijk na te maken met modules. Deze features zijn met name fijn als je met veel personen tegelijkertijd in het beheergedeelte van je webshop aan het werken bent en je een erg drukbezochte omgeving hebt met veel orders. Vaak zien we echter ook dat Magento zelf niet wordt gebruikt voor de orderafhandeling en het productbeheer, maar dat er gebruik wordt gemaakt van een ERP (Enterprise Resource Planning) pakket en/of een PIM (Product Information Management)/MDM(Master Data Management)-systeem. Hierdoor wordt het gros van het beheer buiten Magento om gedaan en kan je door slim om te gaan met je koppelingen goed bepalen wanneer de informatie online wordt bijgewerkt. In dit soort gevallen is het minder snel noodzakelijk om de verschillende delen van omgeving op losse databases uit te gaan voeren.

Pricing
Magento 2 EE wordt vooral interessant voor webshops met een (online) jaaromzet vanaf € 5.000.000. Op dat moment ben je circa 0,5% van je omzet aan de licentie kwijt zijn en kun je voldoende budget overhouden voor doorontwikkeling, updates en optimalisaties.

Ons advies?

Bekijk heel kritisch welke wensen je hebt en of deze afgevangen kunnen worden met Magento CE of EE. Heb je veel van de Enterprise functionaliteiten nodig en een (online) omzet van €5.000.000 of meer, dan kan het nuttig zijn om verder te kijken naar de Enterprise Edition, zodat je alle functionaliteiten van Magento kan gebruiken en niet een veelvoud aan ‘third party modules’ moet gaan implementeren.

Voor de meeste retailers in het midden- en klein bedrijf zal echter gelden dat de Community edition ruim voldoende mogelijkheden biedt, standaard of uitgebreid met extenties, om alle e-commerce activiteiten succesvol uit te rollen.

Hebben we jouw interesse gewekt?

We vertellen je graag meer over de mogelijkheden onder het genot van een goede kop koffie!

Neem contact op

Hebben we jouw interesse gewekt?We vertellen je graag meer over de mogelijkheden onder het genot van een goede kop koffie!

Jorden van den Beuken account manager
Giwanni Schaap account manager