Het vernieuwde Magento 2 beheerpaneel

categorie / Blog / Kennisdeling / Magento 2

Magento 2 uitgelicht – what’s new?

Sinds november 2015 is Magento 2 op de markt; de nieuwste versie van het e-commerce pakket dat wij als basis gebruiken bij het bouwen van webshops. En wij zijn één van de gelukkige bedrijven die er momenteel al mee mogen werken. We zijn erg enthousiast over deze nieuwe versie van Magento en de vele mogelijkheden die het biedt. We zien het aantal beschikbare features in rap tempo toenemen en we verheugen ons dan ook enorm op wat allemaal nog komen gaat. En aangezien steeds meer mensen met Magento 2 aan de slag gaan, neemt ook de behoefte aan informatie toe.

De komende 10 weken zullen we daarom iedere week één aspect van Magento 2 uit gaan lichten. Stay tuned!

 

Magento 2 beheerpaneel (user interface)

We starten de serie met het Magento 2 beheerpaneel (of: admin panel). De belangrijkste veranderingen die we hieronder toelichten zijn:

  • Toegankelijk vanaf meerdere apparaten, ofwel responsive design;
  • Verbeterde user-interface van het beheerpanel;
  • Handige features in het beheergedeelte.

We zullen daarnaast inzoomen op veelgebruikte onderdelen van het systeem, zoals:

  • Producten beheren;
  • Categorieën beheren;
  • Paginas’ beheren.

 

Toegankelijkheid vanaf meerdere apparaten

 

Magento 2 heeft een responsive design gekregen voor zowel de voorkant als het beheergedeelte. Wanneer we naar het beheergedeelte kijken, zien we dat er met name voor tablets grote vooruitgang is geboekt. Op mobiele devices wordt de meeste content onder elkaar getoond, zoals ook vaak wordt gedaan op mobiele websites. Beheren vanaf een smartphone gaat dus nog niet zo lekker als op een tablet of desktop. Maar zal het dat ooit wel doen?

 

Menu / Navigatie

Bij de ontwikkeling van Magento 2 is er ook veel tijd gestoken in het ontwerp van het beheergedeelte. Eén van de meest zichtbare aspecten van de Magento 2 admin is de navigatiebalk, die eerst aan de bovenkant van het scherm zat en nu naar de linkerkant is verplaatst. De indeling komt in grote lijnen overeen met die van Magento 1, maar wat opvalt is dat sommige onderdelen een meer generieke benaming hebben gekregen: “Marketing” was voorheen “Promoties” en “Content” was “CMS”.

Het vernieuwde dropdown-menu is wat ons betreft een hele grote verbetering. In Magento 1 werd er gebruik gemaakt van dropdown-menu’s binnen dropdown-menu’s, waardoor je niet zo snel bij het diepste niveau kon komen. Nu kan de informatie dankzij het grotere submenu direct getoond worden en ook netjes onder verschillende rubrieken gepresenteerd worden.

 

 

Dashboard

Het dashboard, zeg maar de “homepage” van het beheerpaneel, toont een aantal belangrijke statistieken over je webshop. Deze pagina is, buiten een aantal visuele wijzigingen, niet veel veranderd ten opzichte van Magento 1. Zo worden de volgende elementen nog steeds getoond:

  • Totale omzet
  • Gemiddelde orderwaarde
  • De 5 meest recente bestellingen
  • De 5 meest recente zoekopdrachten
  • De 5 meest gebruikte zoekopdrachten
  • Een visualisatie van het aantal verkopen in de afgelopen periode
  • De meest verkochte producten
  • De meest verkochte producten
  • Meest recente klanten
  • De klanten met de hoogste totale orderwaarde

 

Attributen en attribute sets

De Magento 2 admin hanteert eenzelfde aanpak wat betreft attributes (productkenmerken) en attribute sets (productsoorten). Het beheer van deze informatie is verplaatst naar het ‘Stores’ menu, maar werkt op een identieke manier als in Magento 1:

  • Er kunnen custom attributen aangemaakt worden;
  • Net als in Magento 1 kan er op ieder productkenmerk worden gezocht, gefilterd en kunnen er promotieregels op basis van productkenmerken aangemaakt worden;
  • Ook het beheer van attribute sets is ongewijzigd gebleven.

 

Beheer categorieën

Voor gebruikers van Magento 1 zal het beheer van categorieën in Magento 2 heel erg bekend voorkomen. Los van enkele aanpassingen in de layout is het beheer van categorieën nagenoeg ongewijzigd gebleven.

 

Productoverzicht

Het overzicht van alle producten in de webshop is te bekijken via het ‘Products’ menu. Net zoals in Magento 1 wordt de informatie gepresenteerd in een zogeheten “datagrid” waarbij er gefilterd kan worden op de verschillende kolommen en er acties uitgevoerd kunnen worden op de data.

Het grootste verschil is dat de getoonde kolommen aan te passen zijn vanuit het beheergedeelte en niet meer vanuit de code. Dit kan je in de praktijk heel veel tijd besparen. Wanneer het bijvoorbeeld wenselijk is om alle producten van een bepaald merk uit te schakelen, dan kan er een kolom “merk” toegevoegd worden. Op die kolom kan een filter toegepast worden en alle producten kunnen in één handeling uitgeschakeld worden.

 

 

Simple Product aanmaken

Een simpel product aanmaken betekent dat je één product aanmaakt dat in één vaste vorm beschikbaar is. Je kan denken aan eenvoudige artikelen zoals een ‘pen’ of een ‘sjaal’.

Het aanmaken en wijzigen van simpele producten is (op enkele layout aanpassingen na) niet veranderd in Magento 2. Wel zijn veelgebruikte handelingen direct vanuit het productbeheer aan te roepen. Zo is het mogelijk om tijdens het aanmaken van een product direct een nieuwe categorie aan te maken, zonder hiervoor eerst naar het categorieën beheer te gaan.

Magento 2 heeft op diverse plaatsen deze handige “wizards” toegevoegd. Dat heeft het gebruik veel eenvoudiger en sneller gemaakt.

 

 

Configurable Product aanmaken

Een configureerbaar product is een product met tenminste één keuzemogelijkheid. Een goed voorbeeld hiervan is een T-Shirt dat in verschillende maten beschikbaar is. De klant moet voordat hij het product kan bestellen namelijk een maat selecteren.

Elke variant van een configureerbaar product is een apart product van het (product)type simpel product. Indien een product beschikbaar is in de drie maten dan moet naast het aanmaken van een configureerbaar product, ook drie simpele producten worden aangemaakt. Een configureerbaar product is in feite dus een verzameling van simpele producten die door middel van keuzemogelijkheden besteld kunnen worden.

Magento 2 heeft dit gehele proces verwerkt in een wizard met 4 stappen. De werking hiervan is heel intuïtief en zal voor iedere Magento 1 gebruiker direct begrijpelijk zijn.

 

Vanuit het hoofdproduct kunnen de configuraties aangemaakt worden.

 

Als eerste stap wordt er gekozen op welk kenmerk de keuzes gemaakt kunnen worden (bijvoorbeeld ‘maat’ of ‘kleur’).

 

Vervolgens kunnen de verschillende beschikbare variaties gekozen worden. Voor al deze variaties zal automatisch een product aangemaakt worden.

 

Nieuw in Magento 2 is dat er bij iedere variatie ook direct een afbeelding toegevoegd kan worden. Een ander groot verschil is dat Magento 2 niet meer werkt met een meerprijs per variatie, maar dat direct de eindprijs ingevoerd kan worden.

 

Na een bevestiging worden alle simpele producten gegenereerd.

 

CMS pagina’s

Het beheren van CMS pagina’s werkt in Magento 2 op een soortgelijke manier als in Magento 1. De CMS pagina’s zijn in het menu verplaatst naar naar de sectie ‘Content’.

Net zoals in Magento 1 zie je een overzicht van pagina’s en kan je in de rechterbovenhoek pagina’s aanmaken.

Op de afbeelding hieronder zie je welke informatie je vervolgens kunt toekennen aan deze pagina:

 

Conclusie

Onder de motorkap is Magento 2 een volledig nieuw product. Magento is er daarbij wel in geslaagd om het beheerpaneel heel vertrouwd aan te laten voelen. Wij verwachten dat gebruikers van Magento 1 zonder veel moeite over kunnen stappen op Magento 2. Op een aantal verplaatsingen in het menu na, wordt er bijna overal eenzelfde opzet gehanteerd als in Magento 1. Met name op het gebied van productbeheer zijn er diverse toevoegingen gedaan die het beheer versnellen en versimpelen. Deze zijn heel intuïtief opgezet en voelen direct bij een eerste gebruik vertrouwd aan.

Heb je vragen of wil je meer van Magento 2 zien, neem dan contact met ons op!

En wil je van alle nieuwe onderdelen en verbeteringen op de hoogte blijven? Bekijk dan wekelijks onze Magento 2 posts.

 

 

Hebben we jouw interesse gewekt?

We vertellen je graag meer over de mogelijkheden onder het genot van een goede kop koffie!

Neem contact op

Hebben we jouw interesse gewekt?We vertellen je graag meer over de mogelijkheden onder het genot van een goede kop koffie!

Jorden van den Beuken account manager
Giwanni Schaap account manager