Google Shopping binnenkort betaalde dienst

categorie / Blog / Nieuwsberichten

Over twee weken, op 13 februari, stopt Google Shopping in de vorm zoals we dat nu kennen. Vanaf die datum worden artikelen uit webshops namelijk alleen nog vertoond wanneer de webwinkelier daarvoor betaalt.

De productfeeds vanuit Googles Merchant Center worden vanaf 13 februari onderdeel van AdWords. Dit heeft weliswaar negatieve consequenties voor de portemonnee, maar de andere consequenties zijn lang niet zo onplezierig. Lees ze in ons Google Shopping artikel op onze website.

Van organisch naar AdWords

Op dit moment worden de resultaten uit Google Shopping getoond in de organische zoekresultaten. Zodra je productadvertenties onderdeel gaan worden van Google AdWords, krijgen deze ook de gegarandeerde zichtbaarheid in de zoekresultaten. Dat betekent dus dat je bovenaan de pagina komt te staan. Om precies te zijn onder de gesponsorde resultaten als extra reclameblok [vijf producten naast elkaar], maar dus wel boven de organische resultaten. Daarbij komt ook een extra positie in de rechtermarge [naast de zoekresultaten] waar webwinkeliers hun producten kunnen promoten. Dit wordt een vierkant blok met 2 x 4 producten met daarin de foto, prijs en winkelnaam van elk product.

Bedrijven die de productfeed niet gaan koppelen aan AdWords, zien hun producten daarna ook niet meer verschijnen in de zoekresultaten en de vergelijkingspagina’s van Google Shopping.

 

Resultaten?

Die zijn er zeker al. In Amerika is Google Shopping namelijk al enkele maanden live in deze nieuwe vorm. De resultaten uit onderzoek van Marin Software vertellen ons dat winkeliers én consumenten helemaal zo niet ontevreden zijn als dat we zouden denken.

Winkeliers zijn verhoudingsgewijs ten opzichte van vorig jaar zes keer meer uit gaan geven aan productadvertenties.

Het aantal kliks op productadvertenties is maar liefst 210% gegroeid, waaruit blijkt dat Googlegebruikers de productreclames als relevant ervaren.


Nog een laatste melding: Google geeft aan adverteerders tot juli 2013 tien procent van hun bestede budget terug te geven:

Google zegt:

  • Bestaande Google Shopping-verkopers die zich vóór 12 april 2013 registreren en een campagne met productvermeldingsadvertenties maken waarin al hun producten in het Merchant Center worden gepromoot, kunnen in aanmerking komen voor een promotietegoed.
  • In aanmerking komende verkopers die productvermeldingsadvertenties maken, ontvangen automatisch een tegoed van 10% van hun maandelijkse uitgaven aan productvermeldingsadvertenties in de periode van 15 februari 2013 tot en met 30 juni 2013.
Hebben we jouw interesse gewekt?

We vertellen je graag meer over de mogelijkheden onder het genot van een goede kop koffie!

Neem contact op

Hebben we jouw interesse gewekt?We vertellen je graag meer over de mogelijkheden onder het genot van een goede kop koffie!

Jorden van den Beuken account manager
Giwanni Schaap account manager