E-commerce trends 2013

categorie / Blog / Nieuwsberichten
2012 is voorbij, en 2013 is begonnen. Zoals altijd in het nieuwe jaar hebben de trendwatchers en onderzoeksbureaus weer flink wat te schreeuwen. We blikken even terug op 2012 en kijken vooruit naar 2013.
 
Volgens trendwatcher Jan Willem Alphenaar staat 2013 in het teken van contentmarketing, massale ontvriending, Barbapapa-marketing en kuddes advocaten
Volgens trendwatcher Jan Willem Alphenaar staat 2013 in het teken van contentmarketing, massale ontvriending, Barbapapa-marketing en kuddes advocaten

Een kleine terugblik op 2012

Europa grootste e-commerce markt: wereldwijd is Europa in 2012 de grootste e-commerce markt gebleken, met een omzet van meer dan 300 miljard euro.
De groeicijfers zijn wederom positief: 22%!
[cijfers: Ecommerce Europe]

 

E-commerce trends in 2013

De e-commerce markt is, zoals we weten, zich constant aan het ontwikkelen. Vernieuwingen zijn onvermijdelijk. Toch staat 2013 in het teken van de echte grote veranderingen: veel meer en veel groter dan afgelopen jaren. E-commerce gaat er anders uitzien. Opmerkelijk is dat de trends voor 2013 toch echt nóg meer zijn toegespitst op de verwachtingen en eisen van de consument.

Veranderende groei:
E-commerce stond de afgelopen 10 jaar in het teken van enorme groeipercentages, dit gaat veranderen. De groei in online omzet groeit nog gestaag, maar het groeipercentage neemt af. Dit is te zien in de afbeelding hieronder, waar de groeipercentages duidelijk afnemen. De afname in groei heeft met name te maken met de groei in herhaalaankopen.

Herhaalaankopen:
Steeds meer mensen blijven bij het oude vertrouwde, wat ook te zien is in de zoekmachines: het zoekvolume op merken als Bol, Zalando en Wehkamp neemt fors toe.

Daarmee zou je kunnen concluderen dat nieuwe toetreders en kleine webwinkeliers het slechter doen, of niet eens toetreden. Het tegendeel is waar, want uit cijfers van Thuiswinkel.org blijkt dat de groei van het aantal webwinkels drie keer zo hoog is dan de groei in omzet. Voor veel bedrijven is online verkoop onvermijdelijk.

 

 

2013 in het teken van:

Database-driven e-commerce
Bijna iedereen is online, en de hoeveelheid data en analysemethoden blijft groeien. Om dan niet gepersonaliseerd te werk gaan is in 2013 een no-go. Personalisatie is zeker geen nieuwe term, maar de groeiende wens van de consument om persoonlijker aangesproken te worden groeit samen met de hoeveelheid data enorm in 2013. Lees hier veel meer over database-driven e-commerce in dit interessante artikel op Marketingfacts over e-commerce in 2013. Hieronder een afbeelding om te zien hoe de levenscyclus van online organisaties verloopt:

M-commerce
Mobile commerce gaat verder groeien en wordt nu eindelijk volwassen. Naar verwachting zal 40% van de retailers een mobiele versie van hun website maken. En dat is maar goed ook, want door de alsmaar groeiende verkoop van smartphones hebben gebruikers steeds grotere verwachtingen van mobiele websites. Responsive designs zijn een must-have. Verder wordt A/B testing steeds belangrijker voor online retailers. Ook is 18% van de online retailers plan hun huidige e-commerce platform te upgraden of zelfs van aanbieder te veranderen.

Even snel boodschappen doen terwijl je op de trein wacht: hieronder zien we een prachtig voorbeeld van de Amerikaanse online supermarkt Peapod.com, welke virtuele winkels [middels QR-codes] gaat lanceren op forensenhotspots.

 

Multichannel marketing
Ook hier wordt al langer over gesproken. De grote hoeveelheid kanalen waarmee de klant tegenwoordig bereikt kan worden worden tot nu toe door bedrijven meestal alleen gebruikt om informatie te verzamelen. In 2013 zal hier verandering in komen, en worden die kanalen gebruikt om processen te verbeteren en klanten hierdoor te voorzien van de juiste informatie op het juiste moment. Veel meer over multichannel marketing in 2013 lees je hier.

Ook zien we dat de lijnen tussen de bekende verkoopkanalen vervagen. Zo werd een jaar geleden Clicks in Bricks gelanceerd om online verkopen in een fysieke winkel te realiseren. Zo kan de klant via een zuil in deze winkel de betaling voldoen. Een week geleden werd bekend gemaakt dat er nu ook mobiele betalingen mogelijk zijn via een Clicks in Bricks zuil. Lees hier het volledige bericht op Twinklemagazine.

En dan nog.. Duitsland?

In Duitsland is de e-commerce markt in 2012 gegroeid met 25%. Ook in 2013 zijn de prognoses erg positief. Dat, meegeteld met de82 miljoen inwoners én het feit dat Duitsland gewoon rete-belangrijk is voor onze economie, maakt het starten van een Duitse webwinkel wel een erg interessante optie. Een webwinkel in Duitsland starten is meer dan alleen de taal aanpassen. Ga je Duits? Denk dan aan de populaire Duitse betaalmogelijkheden, Duitse keurmerken, Duitse wetgeving en wat nog meer. Interesse om Duits te gaan? Bel je accountmanager eens op voor advies!

Hebben we jouw interesse gewekt?

We vertellen je graag meer over de mogelijkheden onder het genot van een goede kop koffie!

Neem contact op

Hebben we jouw interesse gewekt?We vertellen je graag meer over de mogelijkheden onder het genot van een goede kop koffie!

Jorden van den Beuken account manager
Giwanni Schaap account manager