De nieuwe consumentenwet

categorie / Blog / Kennisdeling / Magento / Nieuwsberichten

Vrijdag 13 juni zal de nieuwe consumentenwet van kracht gaan. Het is dus voor elke webwinkelier van belang om hiervan goed op de hoogte te zijn en hier rekening mee te houden. Wat gaat er precies veranderen en wat zijn de consequenties? Wij geven hier een kort overzicht van de belangrijkste wijzigingen en aanpassingen in de consumentenwet (koop op afstand).

Nieuwe betaalknop

Allereerst zal er een betaalknop verplicht worden met de tekst ‘bestelling met betalingsverplichting’. De reden hiervoor kan uitgelegd worden aan de hand van het wetsvoorstel: “De handelaar richt zijn elektronische bestelproces op zodanige wijze in dat de consument een aanbod niet kan aanvaarden dan nadat hem op niet voor misverstand vatbare wijze duidelijk is gemaakt dat de bestelling een betalingsverplichting inhoudt.” Het is van belang dat er meer duidelijkheid wordt geboden aan je klanten wanneer zij een verplichting aan gaan.

14 dagen herroepingsrecht

Een belangrijke verandering voor de webwinkelier is dat de herroepingsrecht verlengd is van 7 werkdagen naar 14 kalenderdagen. Het herroepingsrecht houdt in dat de consument kan afzien van de aankoop of levering van een product, welke nu dus twee weken duurt. Producten die om hygiënische redenen niet terug gestuurd kunnen worden vallen niet onder deze regeling.

Retourformulier

De nieuwe consumentenwet verplicht webwinkeliers om een standaard retourformulier te hanteren. Dit formulier mag je online beschikbaar stellen of met het product mee sturen. Dit formulier zal een aantal velden bevatten met een standaard tekst welke niet aangepast kan worden. Ook is het verboden om velden toe te voegen aan het formulier, wat het dus niet meer mogelijk maakt om de reden van retour te vragen aan de consument.

Verbod op aangevinkte checkboxes

Het is vanaf 13 juni verboden om checkboxes vooraf aan te vinken op webshop en websites waar bezoekers gegevens kunnen achterlaten. Denk hier aan vooraf aangevinkte nieuwsbrieven en extra producten zoals verzekeringen.

Informatieplicht

De retourtermijnen zijn verlengd naar 1 jaar wanneer er misleidende of onvolledige informatie is verschaft aan de consument omtrent het desbetreffende product. De informatieplicht houdt in dat de naam van het bedrijf, adres, kamer van koophandelnummer en BTW nummer duidelijk aangegeven staan op de webshop of website. Daarnaast is het ook verplicht om een uitleg over het retourneren van producten, wettelijke garantie, procedure en de kosten voor retourneren te vermelden. Wanneer je wel de juiste informatie verschaft geldt het normale herroepingsrecht van 14 kalenderdagen.

Prijstransparantie

De nieuwe consumentenwet verplicht webwinkeliers om transparant te zijn in de prijzen die men hanteert voor het product, bijkomende verzendkosten en eventuele extra toeslagen. Wanneer dit niet het geval is hoeft de consument de extra kosten niet te betalen. Daarnaast is het verboden om betaalkosten zoals creditcard kosten hoger aan te slaan dan ze daadwerkelijk zijn.

Op de Techtwo helpdesk kun je beknopt overzicht vinden van eisen waaraan je als webwinkelier moet voldoen. Middels Inline Translate kun je zelf tekstuele aanpassingen maken op je webshop. Hoe je dat precies doet vind je hier. Mocht je meer willen weten over de nieuwe consumentenwet, bekijk dan het artikel geplaatst door onze partner ICTrecht.

Hebben we jouw interesse gewekt?

We vertellen je graag meer over de mogelijkheden onder het genot van een goede kop koffie!

Neem contact op

Hebben we jouw interesse gewekt?We vertellen je graag meer over de mogelijkheden onder het genot van een goede kop koffie!

Jorden van den Beuken account manager
Giwanni Schaap account manager