Creëer content met brand persona’s

categorie / Blog / Kennisdeling / Nieuwsberichten

Dichterbij je merk staan helpt je in het creëeren van content. In vier stappen leer je van Dide hoe:

“Even over een andere boeg. Ik werk dan wel bij een website ontwikkelaar, maar ik ben dyslectisch voor technische termen als HTML, XML, CSS. Wel weet ik veel over marketing, content en advertising. Dus om even weg te gaan bij het gebruikelijke ‘hoe-kan-ik-mijn-website-technisch-verbeteren’ artikel, praat ik vandaag over content marketing.”

Wat?

Content marketing maakt deel uit van je online strategie. Dit wordt vaak vergeten door bedrijven, aangezien ze eerst nadenken over kanalen, branding en technieken. Maar de kern van het verhaal wordt links gelegd en niet meer naar om gekeken. De content strategie vormt een rode draad door je strategie en is daarom absoluut onmisbaar binnen elke online strategie.

Content marketing is een groot onderwerp. Om dieper op de stof in te kunnen gaan, zal ik ‘maar’ één tip geven: creëer een Brand Personality en Brand Persona’s. In een aantal stappen wordt het schrijven van teksten toch een stuk gemakkelijker.

Stap 1: Ontdek je Brand Personality

Een merk is als een mens, en in veel manieren is een mens ook als een merk. Mensen kiezen merken uit die bij een bepaalde levensstijl past, en om zichzelf uit te drukken. Om jezelf meer te binden met je eigen merk, en om het jezelf makkelijk te maken in de volgende stappen, kun je een brand personality ontwikkelen. Dit is het creeren van een persoonlijkheid achter je merk. Wat helpt om een persoonlijkheid te ontwikkelen, is het stellen van de volgende vraag aan anderen:

–       als mijn merk een [bekend] persoon zou zijn, wie zou het dan zijn?

Hiermee laat je mensen nadenken over een mens achter een merk, en kunnen zij zich makkelijker identificeren met die persoon. Een persoon identificeert zich niet met een ander persoon wanneer deze geen connectie voelt, zoals innerlijke waardes. Je merk moet dus ook een ziel hebben.

Wat dacht je van deze reclame? Heb je hem nog niet gezien? Geniet er eerst van.. Maar deze meneer IS de deodorant, en IS het merk. Dit is de Brand Personality van Old Spice:

Stap 2: Maak Brand personas’

Een brand persona is de persoon die je merk liefhebt en dus voorkeur geeft. In plaats van te denken in termen van je doelgroep als ‘vrouwen 25-45’, schrijf je een persona over 2 of 3 typische klanten van je. Creëer hiervoor een archetype met een eigen verhaallijn, gezinssituatie, foto etc. Alles wat je van je persona zou willen weten, schrijf je op. Het creëeren van een persoon achter je klant helpt je in het ontdekken wat hij of zij belangrijk vind in het leven, en tot slot kun je hem of haar beter aanspreken. Denk bijvoorbeeld letterlijk aan een profiel op een datingsite of een social media profiel. Hieronder een voorbeeld:

Stap 3: Vind de toegevoegde waarde

Je product is niet hetgeen wat je merk sterk maakt, maar het is wat je product helpt om het leven van je doelgroep te verbeteren. Je brand persona en je brand personality moeten een connectie gaan voelen. Wat voegt je merk toe aan het leven van je doelgroep? Om dat te leren gebruik ik graag een means-end chain (doel-middel keten). Zo kun je ontdekken wat voor innerlijke waardes een bepaald product heeft. Zie hier een korte uitleg van de doel-middel keten:

Vaak is het maken van zo’n keten het beste wanneer je gesprekken/interviews aangaat met je doelgroep over het product wat je koopt. Ga dan vervolgens steeds dieper in op het antwoord dat die persoon geeft. Denk bijvoorbeeld aan een psychiater die zegt: “en hoe voel je je daarbij?”. Hieronder vind je een doel-middel keten interview en een korte uitleg van de doel-middel keten. Wel in het Engels.

Stap 4: Leer je merk kennen

We zijn aangekomen bij de laatste stap: leer je merk kennen. Door je merk beter te leren kennen, ga je ook makkelijker teksten schrijven. Stap in de mindset van je brand personality en denk vanuit daar wat je tegen je vrienden (je brand persona’s) zou zeggen. Dit is voor elk merk anders, maar als voorbeeld geef ik altijd graag Coca Cola, een merk met een extreem brede doelgroep. De slogan luidt “Open Happiness”. Wanneer je een colafles opent, is het niet dat je toegang krijgt tot cola, maar wordt je gelukkiger in het leven. Hoe lief is dat? Coca Cola probeert hiermee de doelgroep als vriend te hebben. Apple doet iets anders met zijn persona, die geeft hem meer vrijheid en persoonlijke ontwikkeling.

 

Tot slot:

Na het lezen van al deze stappen, is het begrijpelijk dat je denkt: wat een werk, is dit nou echt nodig? Ik snap mijn eigen merk toch wel?
Maar geloof me als ik zeg dat als je deze stappen goed uitvoert, je veel meer te weten komt dan dat je nu weet. Jij denkt toch ook niet dat de slogan van Coca Cola zonder onderzoek is ontstaan? Door alle kennis die je hier opdoet, is het veel gemakkelijker om je doelgroep op de juiste manier aan te spreken.

Deze manier van denken is outside-in. Hierbij beginnen we merkontwikkeling vanuit een persona perspectief (outside) en ontwikkelen vanuit daar de marketing tools, product ontwerp, website, en teksten (inside) die de persona aanspreken.

Hebben we jouw interesse gewekt?

We vertellen je graag meer over de mogelijkheden onder het genot van een goede kop koffie!

Neem contact op

Hebben we jouw interesse gewekt?We vertellen je graag meer over de mogelijkheden onder het genot van een goede kop koffie!

Jorden van den Beuken account manager
Giwanni Schaap account manager