Betaling als optie?

categorie / Blog / Kennisdeling / Nieuwsberichten
8,8 miljoen Nederlanders besteden per persoon gemiddeld per jaar €568,- online. Ze besteden hun geld voornamelijk aan de kleding-, de telecom- en reisgerelateerde segmenten, blijkt uit een onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor. ‘Geld betalen’ is gewoon een gevoelig puntje voor ons Nederlanders, daarom hechten we veel waarde aan de soorten betaalopties die beschikbaar zijn op jouw webwinkel.
Het aanbieden van betaalopties is een keuze die van belang is voor de bewuste webwinkelier. Consumenten hebben vaak een betaalvoorkeur en zullen het erg appreciëren wanneer jij deze aanbiedt op je webwinkel. Sterker nog: de kans is groot dat ze afhaken wanneer ze zien dat de betalingsoptie van hun voorkeur niet beschikbaar is.

Aansluiten bij betaalbehoeftes van potentiële klanten draagt dus bij aan je succes en verkoop. Denk goed na over welke klanten je wilt aanspreken met je webwinkel. Denk na over wat voor soort consumenten het zijn. Consumenten die enigszins wantrouwig zouden kunnen zijn, zullen bijvoorbeeld eerder kiezen voor een betalingsmethode zoals acceptgiro, waarbij een betaling pas achteraf plaatsvindt. Maar richt je de winkel alleen in voor Nederlanders of wil je ook internationale klanten aanspreken? Dan zul je zonder twijfel andere betalingsopties moeten overwegen. In dit artikel gaan we de focus leggen op verschillende populaire betaalopties in Nederland.

We hebben de hulp ingeroepen van Christine Dankbaar, Payment Consultant bij MultiSafepay, die veel ervaring en kennis heeft op dit gebied. ‘Veel gebruikte betaalmethodes door webwinkels zijn meestal opties die het voordeligst óf het meest vriendelijk zijn in gebruik.’ Dit is beide het geval bij de Nederlandse betaaloptie iDEAL. ‘iDEAL is verreweg de meest gebruikte en de meest geprefereerde betaalmethode voor de Nederlandse webwinkel. Uiteraard speelt de prijs hierbij een rol en het feit dat iDEAL een snelle verwerking van betaalopdrachten heeft.’
De verdeling van de meestgebruikte betaalmethoden in Nederland is als volgt:

betaaloptiesgrafiek.jpg
Uit de bovenstaande grafiek is af te lezen dat iDEAL en achteraf betalen de meest gebruikte betaalmethodes zijn in Nederland. Ik zal deze en twee andere betaalopties even kort toelichten en de voor- en nadelen hiervan benoemen.

iDEAL

Bij het betalen via iDEAL is de betaling direct voldaan en kan deze niet meer teruggeboekt worden. Dit is voor de webwinkelier een voordeel want deze heeft de garantie dat er betaald is. Bij iDEAL is ook direct duidelijk of de betaling is gelukt, waardoor de levering direct kan plaatsvinden. Dit versnelt het gehele proces, een voordeel voor zowel de webwinkelier als de klant. Er is bij iDEAL geen registratie of software nodig om internetbankieren te gebruiken en bij het gebruik van deze betaalmethode is het voor de consument fijn om te kunnen betalen in een ‘vertrouwde internetbankieromgeving’.

Een enkel nadeel is dat iDEAL alleen gebruikt kan worden bij aangesloten banken in Nederland. Internationale betalingen zijn dus niet mogelijk via iDEAL.

Achteraf betalen

Bij achteraf betalen denkt men veelal aan betalingen via acceptgiro. Maar ook Klarna en MultiSafePay zijn goede partijen om je klanten veilig en gemakkelijk achteraf te laten betalen. Deze twee betaalopties kunnen gemakkelijk worden opgenomen in je COWW. MultiSafePay is een betaal optie binnen Nederland en Klarna accepteert zowel £ ponden, €euro’s als de $ US dollars. Bij alle achteraf-betaalmodules betaal je een vast bedrag per transactie en een percentage van het bedrag aan de module die de betaling voor jou mogelijk maakt. Hoe groot dit percentage is, hangt af van de branche waarin je shop zich bevindt. De ene branche heeft een risicovollere doelgroep wat betreft fraude dan een andere branche.

Het grote voordeel is, dat deze instanties het risico van achteraf betalen op zich nemen. Tot aan een maximum orderbedrag. Indien jouw klanten de betaling niet nakomen, heb jij al je geld ontvangen voor de verkochte producten.Voor de consument is achteraf betalen een gebruiksvriendelijke methode.De gegevens zijn al ingevuld en men hoeft zelf niets meer te doen. Daarbij krijgen de consumenten het gevoel meer controle te hebben over hun factuur. Ze kunnen, tot een zekere hoogte, zelf bepalen wanneer ze willen betalen.

Voor de webwinkelier zijn er wel een aantal nadelen aan verbonden. Je bent namelijk afhankelijk van het betaalmoment van je klant en afhankelijk van de snelheid van de postverzending. Het gehele proces van betaling duurt bij acceptgiro zowel voor de consument als voor de webwinkelier langer. Sommige services zijn bovendien iets duurder als ze per acceptgiro worden betaald. Of je ‘achteraf betalen’ wel of niet mogelijk wilt maken als betaaloptie verschilt heel erg per webwinkel en per branche.

Paypal

Paypal heeft het voordeel dat het wereldwijd bekend is en dus internationaal gebruikt kan worden. Een voordeel voor de consument is dat zij hun kaartgegevens niet af hoeven te geven en gebruik kunnen maken van mobiele betalingen. Het feit dat iedere gebruiker een account aan moet maken om Paypal te kunnen gebruiken, kan als nadeel worden gezien.

CreditCard

CreditCard is net als Paypal internationaal te gebruiken. Wanneer men gebruik maak van de creditcard zijn de gekochte producten of diensten direct verzekerd. Echter is bij creditcard sprake van een hoger risico voor de consument. Zij zullen hun gegevens alleen willen invullen bij een vertrouwde website.

Welke betaalopties moet ik nu nemen?

Er kan helaas geen uitspraak gedaan worden over de betaalopties die jij beschikbaar moet maken voor je webwinkel, omdat dit per webwinkel verschillend is. In welke branche je winkel zich bevindt en welke doelgroepen jij voor ogen hebt, spelen daar onder andere een grote rol in. Dit artikel zou je al een eind op weg moeten helpen bij het maken van deze keuze.

Wil je meer advies of informatie? Neem dan gerust contact op met je accountmanager. Hij kan je doorverwijzen naar specialisten op het gebied van verschillende betaalmethodes.

 

Hebben we jouw interesse gewekt?

We vertellen je graag meer over de mogelijkheden onder het genot van een goede kop koffie!

Neem contact op

Hebben we jouw interesse gewekt?We vertellen je graag meer over de mogelijkheden onder het genot van een goede kop koffie!

Jorden van den Beuken account manager
Giwanni Schaap account manager